حداد عادل: دانشنامه جهان اسلام نشانگر بنیه ی سترگ علمی کشور است

1392/12/24 ۱۱:۳۰

حداد عادل: دانشنامه جهان اسلام نشانگر بنیه ی سترگ علمی کشور است

مراسم رونمایی از هجدهمین مجلد دانشنامه ی جهان اسلام همزمان با گرامیداشت سی امین سال تشکیل بنیاد دایره المعارف اسلامی با حضور مسئولان و چهره های فرهنگی کشور در پژوهشکده ی فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.

 

مراسم رونمایی از هجدهمین مجلد دانشنامه ی جهان اسلام همزمان با گرامیداشت سی امین سال تشکیل بنیاد دایره المعارف اسلامی با حضور مسئولان و چهره های فرهنگی کشور در پژوهشکده ی فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.

غلامعلی حدادعادل مدیر عامل بنیاد دایره المعارف اسلامی در مراسم رونمایی از این دانشنامه گفت : این بنیاد یکی به اعتبار موضوع خود و دیگری به اعتبار واضع خود، اعتبار گرفته است. موضوع این دانشنامه ارائه ی واقعیت های دیروز و امروز جهان اسلام است و واضع آن شخصیت ارزشمندی مانند مقام معظم رهبری است که به این بنیاد اعتبار بخشیده اند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: برای من افتخار بزرگی است که از ابتدا در خدمت دکتر محقّق، عضو هیأت امنا بودم و از محضر استادان گرانقدری مانند آیت الله معرفت و دکتر گرجی و دکتر شهیدی بهره مند شدم. اکنون نزدیک 20 سال است به عنوان مدیرعامل در خدمت این مجموعه فعالیت می کنم.

حداد عادل ادامه داد : پیش از من، استاد محقق بنیاد را با مدیر عاملی خود راه اندازی کرد. بعد هم مسئولیت با دکتر پورجوادی بود و چند سال هم آقای میرسلیم مدیرعامل مجموعه بودند و بنده هم از آغاز سال 74 در خدمت مجموعه هستم.

وی افزود: آن ندایی که با «قولوا لا اله الی الله تفلحوا» اسلام را به دنیا معرفی کرد در این 14 قرن منشاء الهام معنویت و جهان بینی بزرگانی شد که فعالیت های مؤثری در جهان اسلام انجام دادند.

حداد عادل انگیزه ی مقام معظم رهبری از تأسیس این بنیاد را شناساندن فرهنگ و تمدن عظیم اسلام دانست و افزود با تدوین این دانشنامه ، جهان اسلام را از نگاه خود و با دانش خود، به خود و دیگران معرفی می کنیم.

وی همچنین اظهار داشت: به کار گیری دقت علمی و صحت اطلاعات مقالات از ویژگی های اصلی این دانشنامه است که در طول سی سال تدوین آن بیشترین اهتمام نویسندگان مقالات را به خود اختصاص داده و به همین دلیل این دانشنامه می تواند به عنوان منبعی قابل اعتماد مورد استفاده ی پژوهشگران قرار گیرد.

مدیر عامل بنیاد دایره المعارف اسلامی ادامه داد: دیگر ویژگی در خور توجه این دانشنامه جامعیت آن است که تاریخ و مسائل جهان اسلام از آندلس تا اندونزی و از چین تا جنوب هند را در بر می گیرد . هم چنین جامعیت موضوعات این دانشنامه از دیگر نکات برجسته ی آن است . به عنوان مثال برخی از مداخل تخصصی این دانشنامه عبارتند از دایره المعارف شهرهای بزرگ جهان اسلام، قواعد فقهی، شرح حال ایران شناسان، خاورشناسان و اسلام شناسان، مراجع تقلید، صور قرآن، موسیقی در جهان اسلام (چیزی که خیلی ها از بودن آن تعجب می کنند در صورتی که ما به عنوان علم به آن نگاه کرده ایم) جانور شناسی، داروشناسی و شخصیت های سیاسی جهان .

وی افزود : من احتمال می دهم اگر این دایره المعارف در 50 جلد تمام شود، حداقل 150 دایره المعارف تخصصی از دل این پنجاه جلد قابل انتشار باشد.

حدادعادل با برشمردن اهمیت درج فهرست منابع در زیر مقالات، گفت: تدوین این مجموعه نشانگر بنیه علمی کشور است که مستند و مستدل، نزدیک به 16 هزار صفحه، دانشنامه را عرضه می کند.

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: