کتاب " تأثیر فارابی بر فلسفه ابن خلدون" منتشر شد

1385/10/30 ۰۳:۳۰

کتاب

کتاب " تأثیر فارابی بر فلسفه ابن خلدون" به قلم حمید خلف علی سعیدی از سوی انتشارات دار الهادی لبنان در 246 صفحه منتشر شده است.



کتاب " تأثیر فارابی بر فلسفه ابن خلدون" به قلم حمید خلف علی سعیدی از سوی انتشارات دار الهادی لبنان در 246 صفحه منتشر شده است.
به نقل از کتابخانه نیل و فرات، حمید خلف علی سعیدی در کتاب" تأثیر فارابی در فلسفه ابن خلدون" آورده که به نظر می رسد بیشتر محققان به "مقدمه" ابن خلدون توجه بسیاری می کنند تا از طریق آن با گذشته و با عقاید و افکار طلیعه داران فلسفه ارتباط برقرار کرده و وجه اصالت آن را بررسی کنند.
نویسنده این کتاب سعی کرده تا تحقیقات تفصیلی به منظور تبیین اصول فلسفی مقدمه ابن خلدون بیاورد و با استناد به افکار فارابی کاری مقایسه ای انجام دهد.
خلف علی سعیدی در این کتاب تأثیر فلاسفه شرق بر فلاسفه غرب اسلامی را بررسی و طی آن اختلافات، تأثیر هر یک بر نظام سیاسی، اقتصادی و سازندگی بشر در هر محیط را بررسی کرده است.
در این کتاب مدینه فاضله، انواع اجتماعات انسانی، ضرورتهای وجود آنها، قدرت و سلطه، سازندگی بشر و صفات اصلی انسان مورد بررسی قرار گرفته و از آراء و اندیشه های فارابی و ابن خلدون درباره تعریف فلسفه، ماهیت آنها، حد و مرزهای تجربه متافیزیک و همچنین موضوعات منطق و مواضع رؤیا و نبوغ سخن گفته شده است.
مؤلف در این کتاب از مسئله انسان و ارتباطش با محیط غافل نشده و همچنین تحقیقاتی درباره آموزش و پرورش انسان نیز انجام داده است.
نویسنده فارابی را که دارای انسجام فلسفی منظم و مؤسس فلسفه اسلامی بوده به صورت متعارف در زمان ما آورده است و حضور واضح فارابی را در کتبی که پس از او آمده بویژه در کتابهای ابن خلدون مورد بررسی و پژوهش قرار داده است. منبع: خبرگزاری مهر


سعیده خان احمدی
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: