صنعتی، مجسمه ساز دوران‌ها

1392/12/14 ۱۰:۴۹

صنعتی، مجسمه ساز دوران‌ها

سال 1259 شمسی علی اکبر صنعتی در کرمان به دنیا آمد. در پرورشگاه حاج اکبر بزرگ، تربیت شد زیرا پدرش بعد از جنگ دوم جهانی بر اثر طاعونی که در ایران فراگیر شده بود درگذشت و مادرش او را به «پرورشگاه صنعتی کرمان» سپرد. برای همین استاد فامیل خود را از سرپرست جدیدش گرفت. علی اکبر در تهران در مدرسه کمال الملک هنر آموخت.

 

 

صبا موسوی: سال 1259 شمسی علی اکبر صنعتی در کرمان به دنیا آمد. در پرورشگاه حاج اکبر بزرگ، تربیت شد زیرا پدرش بعد از جنگ دوم جهانی بر اثر طاعونی که در ایران فراگیر شده بود درگذشت و مادرش او را به «پرورشگاه صنعتی کرمان» سپرد. برای همین استاد فامیل خود را از سرپرست جدیدش گرفت. علی اکبر در تهران در مدرسه کمال الملک هنر آموخت.

وی شاگرد ابوالحسن خان صدیقی بود. لیسانس نقاشی گرفت. صنعتی تا پایان عمر عضو پیوسته فرهنگستان هنر ایران بود.

استاد صنعتی تنها هنرمند ایرانی است که دو موزه به نامش، یکی موزه صنعتی کرمان و دیگری موزه صنعتی تهران، ثبت شده است.

طی چند دهه فعالیت استاد، از وی نزدیک به 2 هزار تابلوی نقاشی رنگ روغن، آبرنگ، موزاییک و نزدیک به 400 مجسمه باقی مانده است. متأسفانه تعدادی از آثار استاد در دو دوره یکی در 28 مرداد و دیگری در حول‌وحوش سال‌های انقلاب تخریب و نابود شدند.

وی چند سال پیش از مرگش سکته مغزی کرد و قدرت تکلم خود را از دست داد و نیمه چپ بدنش فلج شد. استاد صنعتی سیزدهم فروردین 1385 در 90 سالگی از دنیا رفت.

مریم صنعتی دختر استاد که در حال حاضر در خارج از کشور به سر می‌برد، در دوره‌ای که به تهران آمده بود در دیدار با رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران وقت، نگرانی خود را از آسیب‌های احتمالی که به مجسمه‌های گچی پدرش در موزه صنعتی تهران وارد شود ابراز کرد و خواستار حراست از این آثار پدرش شد. این درحالی است که نزدیک به 2 سال است که در موزه صنعتی تهران به روی علاقه مندان به کار استاد بسته شده است.

همچنین مریم صنعتی گفته بود: «آثار هنری استاد صنعتی متعلق به تمام مردم ایران است و موزه‌ها که نمایانگر فرهنگ و هنر مردمان یک ملت است باید این آثار را به درستی حفاظت کنند و به معرض نمایش گذارند.»

از جالب‌ترین آثار حجمی استاد، مجسمه گروهی از زندانیان سیاسی سلسله پهلوی است. مجسمه‌های کمال الملک، کریم خان زند، مسیح مصلوب، دهخدا، فردوسی، سعدی، جواهر لعل نهرو، مهاتما گاندی‌، لویی پاستور، ملک الشعرای بهار، شاه عباس و مجسمه عظیم نادرشاه افشار جزو آثار معروف استاد به حساب می‌آیند.

استاد در نیمه دوم عمرش تلاش کرد تا به نقاشی آبرنگ اعتبار ببخشد، معروف‌ترین آثار آبرنگ صنعتی شامل آن یادها که رفت، سپیده دم دهکده، یاد ایام کودکی، باغ بی‌حصار، شبان و موسی، کوه و دشت، می‌شود دوست داشت، آقا سید حسن، به شوق پرواز، یک جهان رنـگ و نقش، زنـدگی بـا آبرنگ، زندگی در مرداب، اسب تنها در دشت، عاشقان گل، پناه و جمعه سبز است. تعدادی از نقاشی‌های استاد با موضوع طبیعت در موزه نقاشی پشت شیشه نگهداری می‌شود.

منبع: روزنامه ایران

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: