زبان فارسی، زبان دوم اسلام است

1385/10/30 ۰۳:۳۰

زبان فارسی، زبان دوم اسلام است

دكتر شريعتی، رييس دانشگاه علامه طباطبايی، زبان فارسی را به دليل ترويج فرهنگ اصيل اسلامی، زبان دوم اسلام دانست.



دكتر شريعتی، رييس دانشگاه علامه طباطبايی، زبان فارسی را به دليل ترويج فرهنگ اصيل اسلامی، زبان دوم اسلام دانست.
نخستين همايش «نكوداشت استادان برجسته غير ايرانی زبان و ادبيات فارسی» به منظور ارج نهادن به مقام استادان زبان فارسی با حضور جمع بسياری از انديشمندان و فرهيختگان داخلی و خارجی روز گذشته، 23 دی، در سالن شهيد عضدی دانشكده‌ی ادبيات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبايی در تهران برگزار شد.
در اين مراسم كه به همت مركز گسترش زبان و ادبيات فارسی اين سازمان، دانشگاه علامه طباطبايی، انجمن علمی استادان زبان و ادبيات فارسی و سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انسانی (سمت) برگزار شد، از پنج استاد زبان و ادبيات فارسی از كشورهای گرجستان، مصر، پاكستان، روسيه و هندوستان تجليل شد.
حجت‌الاسلام والمسلمين محمود محمدی عراقی، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در اين مراسم در سخنانی با قدردانی از شركت‌كنندگان در اين همايش گفت: امروز بيش از 300 كرسی زبان فارسی در جهان چشم‌انتظار پشتيبانی ما هستند و ما بايد در اين ارتباط همت گماريم و به نحو احسن عمل كنيم.
در اين همايش كه جمعی از مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نيز حضور داشتند، حجت‌الاسلام والمسلين ابوترابی، نايب‌رييس مجلس شورای اسلامی، نيز در سخنان كوتاهی مراتب تشكر و قدردانی نمايندگان مجلس را از تلاش‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در گسترش زبان و ادبيات فارسی در كشورهای مختلف ابراز كرد.
وی گفت: اميدواريم با بهره‌برداری از استادان كارآمد بتوان در راه تحكيم پيوند ملل مختلف به خصوص ملل جهان اسلام با يكديگر تلاش ارزشمندی داشته باشيم.
وی افزود: بدون ترديد استادانی كه با زبان فارسی آشنا هستند می‌توانند در راه انتقال توانايی‌ها و ويژگی‌های علمی ـ فرهنگی ملت بزرگ ايران نقش كليدی ايفا كنند.
«حسينی» دستيار ويژه‌ی وزير و سخن‌گوی وزارت امور خارجه، مراتب قدردانی دكتر منوچهر متكی، وزير امور خارجه، را از برگزاركنندگان و شركت‌كنندگان در اين همايش اعلام كرد و گفت: به حق زبان فارسی نقش عمده‌ای در تقويت و توسعه‌ی روابط بين كشورها برعهده دارد.
وی از استادان زبان فارسی به عنوان مسوولان ديپلماسی عمومی در گسترش همكاری‌های علمی ـ فرهنگی با ديگر كشورها ياد كرد و افزود: نقش زبان فارسی در ديپلماسی عمومی می‌تواند در تقويت روابط با ديگر كشورها بسيار مهم‌تر از ديپلماسی رسمی باشد.
دكتر احمدی، نماينده‌ی مردم در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و رييس سازمان سمت نيز جمهوری اسلامی ايران را خانه‌ی همه‌ی كسانی دانست كه با زبان و ادبيات فارسی آشنا هستند.
وی افزود: فارسی زبان روان، دلنشين و ميراث عظيمی است كه در برقراری ارتباط ايران با ديگر كشورها از اهميت بسزايی برخوردار است.
دكتر وزيری، معاونت پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نيز در سخنان كوتاهی با ارائه‌ی گزارشی از فعاليت‌های اين معاونت، پيرامون شيوايی و شيرينی زبان فارسی مطالبی بيان كرد.
دكتر عباسعلی وفايی، رييس مركز گسترش زبان و ادبيات فارسی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نيز در اين مراسم به ارائه‌ی گزارشی از فعاليت‌ها و برنامه‌های آتی اين مركز پرداخت.
دكتر شريعتی، رييس دانشگاه علامه طباطبايی ديگر سخنران اين مراسم بود كه زبان فارسی را زبان دوم اسلام دانست و گفت: زبان فارسی به دليل ترويج فرهنگ اصيل اسلامی و معارف اسلامی بسيار ارزشمند است.
سپس پنج تن از استادان زبان و ادبيات فارسی به نام‌های دكتر «طلعت محمد ابوفرحه» از مصر، دكتر «سيده بشيرالنساء بيگم» از هندوستان، دكتر «ويلاديمير باريسويچ ايوانف» از فدراسيون روسيه، دكتر «جمشيد گيوناشويلی» از جمهوری گرجستان و دكتر «سيد عليرضا نقوی» از پاكستان با اشاره به سوابق خود در زمينه‌ی گسترش زبان و ادبيات فارسی در كشورشان، پيرامون نقش زبان و ادبيات فارسی در توسعه‌ی همكاری‌های علمی ـ فرهنگی ايران با ديگر كشورها پرداختند.

آنان همچنين بر آموزش زبان فارسی در مراكز علمی و فرهنگی كشورهای مختلف تاكيد كردند. در پايان اين همايش يك‌روزه، جوايز و لوح قدردانی به مسوولان فرهنگی و استادان فرهيخته‌ی داخلی و خارجی از سوی برگزاركنندگان همايش اهدا شد. منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی


سعیده خان احمدی
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: