حافظ ناظری: یاد گرفتم مقلد نباشم

1392/12/13 ۱۰:۳۳

حافظ ناظری: یاد گرفتم مقلد نباشم

حافظ ناظری با یک سوغاتی متفاوت به کشورش بازگشت. او که به گفته خودش در 14‌سال گذشته تنها سه بار به ایران آمده و این روزها ساکن نیویورک است، هدیه‌ای را برای مردم کشورش آورد که پیش‌بینی می‌کند از نظر آهنگسازی و آواز، تاثیر‌گذار باشد. او اولین هنرمند خاورمیانه است که اثرش با عنوان «بُعد یازدهم» به صورت جهانی از سوی شرکت «سونی» منتشر می‌شود. البته به همه این نکات باید نحوه معرفی اثر را هم اضافه کرد که باز هم جنبه‌ای متفاوت به جلسه معرفی اثرش در مقایسه با دیگر نشست‌ها داشت.

 

سحر آزاد: حافظ ناظری با یک سوغاتی متفاوت به کشورش بازگشت. او که به گفته خودش در 14‌سال گذشته تنها سه بار به ایران آمده و این روزها ساکن نیویورک است، هدیه‌ای را برای مردم کشورش آورد که پیش‌بینی می‌کند از نظر آهنگسازی و آواز، تاثیر‌گذار باشد. او اولین هنرمند خاورمیانه است که اثرش با عنوان «بُعد یازدهم» به صورت جهانی از سوی شرکت «سونی» منتشر می‌شود. البته به همه این نکات باید نحوه معرفی اثر را هم اضافه کرد که باز هم جنبه‌ای متفاوت به جلسه معرفی اثرش در مقایسه با دیگر نشست‌ها داشت. این جلسه 11 اسفند در «گنبد آسمان» برج میلاد برگزار شد که بلندترین نقطه تهران است. او در این نشست که خبرنگاران و اهالی فرهنگ و هنر همچون لوریس چکناواریان، جواد مجابی، داوود گنجه‌ای، محمد سریر، نادر مشایخی و... برگزار شد، پیش از اشاره به اثری که خلق کرده است، گفت: «معمولا عادت ندارم از قبل تصمیم بگیرم چه حرفی بزنم چون جادویی که در اجرای زنده وجود دارد، برایم جذاب‌تر است اما اولین موضوعی که دوست دارم به آن اشاره کنم، این است که هنگام شروع این کار، فکر نمی‌کردم به این زودی‌ها تمام شود چون کار، بزرگ و بزرگ‌تر شد.»

او درحالی‌که در این لحظه بغض کرده بود، عنوان کرد: «وقتی در مورد این کار می‌خواهم صحبت کنم، احساساتی می‌شوم. برایم سخت است که فکر کنم این کار تمام شده.» ناظری با بیان اینکه در یک خانواده کاملا سنتی بزرگ شده است، افزود: «با اینکه در یک چنین خانواده‌ای بودم اما به دلیل حضور پدرم، با طرز فکرهای متفاوتی روبه‌رو شدم و همین باعث شد یاد بگیرم مقلد نباشم.»او سپس به سفرش به نیویورک اشاره کرد: «در 19‌سالگی به نیویورک رفتم و 45‌درصد عمرم را در این شهر به‌سر برده‌ام. این تجربه باعث شد با یک سیستم جهانی در یکی از مهم‌ترین شهرهای فرهنگی جهان آشنا شوم.»ناظری با این مقدمه وارد جزییات آلبوم «بُعد یازدهم» شد: «این اثر برای من صرفا یک اثر موسیقی نیست بلکه سعی کرده‌ام در این کار ایده‌های هنری‌ام را و اینکه چگونه می‌شود از پنجره نگاهم به موسیقی ایرانی فکر کنم، نشان دهم. می‌خواستم در هر بخش از این آلبوم، مسایلی را که به‌عنوان یک جوان همراهم بود، جواب بدهم.»ناظری با تاکید بر اینکه هدفش از ارایه این کار، یک هدف ملی است، در مورد شرایط اجتماعی دوره فعلی گفت: «الان در دوره امید هستیم که باید دور یکدیگر جمع شویم و یک حرکت ملی انجام دهیم. من در 10‌سالی که در نیویورک درس می‌خواندم، از نزدیک شاهد این بودم که چه اشکال‌هایی در برنامه‌های موسیقی ایرانیان هست. این اثر در حد و اندازه خودش شبیه چیزی نیست که قبلا شنیده‌اید. باید دست به دست همدیگر بدهیم تا تاریخ کهن و فرهنگ باستانی خودمان را به دنیا معرفی کنیم. متاسفانه ما ایرانیان از هم جداییم و ماجراهایی در میان ما وجود دارد که در فرهنگ‌های دیگر وجود ندارد منتها حضور بزرگان در اینجا نشان می‌دهد، می‌توانیم با یکدیگر متحد باشیم.» به گفته این خواننده و آهنگساز، «سمفونی رومی» یک پروژه است که سعی دارد موسیقی شرق و غرب را به یکدیگر پیوند دهد و «بعد یازدهم» اثر شماره یک این سمفونی است که با عنوان Untold یا «ناگفته» در سطح جهان منتشر میشود. او البته در مورد تفاوت نامهای آلبوم در ایران و دیگر کشورها گفت: «هدف اصلی من این است که ناگفته‌های فرهنگ ایران را به مردم جهان معرفی کنم و به همین دلیل عنوان ناگفته را برای این آلبوم، مناسب‌تر دیدم اما اسم بعد یازدهم در ایران جای تفکر بیشتری دارد و با متحوای اثر هماهنگ است چون این کار درباره فلسفه آفرینش است و در چهار فصل ارایه خواهد شد که درحال حاضر فصل اول آن منتشر شده است.» ناظری پیش‌بینی کرد که این اثر تاثیر متفاوتی روی موسیقی ایران از نظر آهنگسازی و آواز بگذارد و در مورد دیگر خصوصیات این کار گفت: «تنها حسن کار این است که از لحاظ آواز، ارکستراسیون و خوانندگی حرکت تازه‌ای را نشان می‌دهد. سعی ما در این بوده است که تفاوتی را در این سه عنصر به وجود بیاورد. به‌هرحال من در بضاعت خودم تلاش کردم قدمی برای معرفی فرهنگ و هنر ایران بردارم. منتظر من باشید و این آلبوم، تازه شروع کار است.» همچنین در بخشی از این برنامه نوبت به خبرنگاران رسید تا پرسش‌های خود را مطرح کنند. یکی از انتقادهایی که در این بخش مطرح شد، قرار ندادن آلبوم «بعد یازدهم» در اختیار خبرنگاران بود تا بتوانند پرسش‌های تخصصی‌تری از این اثر داشته باشند که مجری برنامه اعلام کرد آلبوم قرار است به صورت همزمان 20اسفند از سوی شرکت سونی در تمام دنیا منتشر شود و ارایه آن پیش از این زمان خلاف مقررات است. همچنین یکی دیگر از موضوع‌های مورد انتقاد خبرنگاران دعوت از اساتید موسیقی برای پذیرایی حین برگزاری جلسه پرسش و پاسخ بود که ناظری در پاسخ به این موضوع‌ گفت: «بیاییم نگاه مثبتی داشته باشیم. الان که اساتید دور هم جمع شده‌اند، به‌عنوان یک کار مثبت به آن نگاه کنیم.»

شوالیه آواز ایران نیز که در مراسم معرفی آلبوم فرزندش حضور داشت، سخنران دیگر این برنامه بود. او در ابتدای صحبت‌هایش در مورد مشکلات ارایه یک کار نو گفت: «وقتی جوان‌ها می‌خواهند یک کار نو انجام دهند، اگر از دیدگاه کلاسیک برخوردار نباشند، کار به هرز می‌رود. باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کرد. ما افراد با استعدادی داریم اما چون خط مشی ندارند، به جایی نرسیده‌اند.»

به گفته او، حافظ ناظری در خانواده‌ای اهل ادبیات و موسیقی بزرگ شد اما به خواسته خودش از ایران رفت تا با موسیقی کشورهای دیگر آشنا شود. ناظری ادامه داد: «شاهد تلاش‌های حافظ بودم. او در این کار از تکنیک خاصی بهره برده و توانسته‌ سازی با نام خودش ابداع کند که بتواند با آن بنوازد و دکوری نباشد.» ناظری پدر بار دیگر بر تلاش‌های پسرش تاکید کرد: «پیشنهادهای زیادی به او کردند که فلان آهنگ را بخوان و... اما حافظ به دلیل علاقه‌ای که به ایران داشت روی عقایدش پافشاری کرد و حالا فضای جدیدی را به وجود آورده که از هیچ‌کس اقتباس نکرده است.»

لوریس چکناواریان، آهنگساز باسابقه نیز پس از شنیدن برخی از قطعات آلبوم «بعد یازدهم» گفت: «تحت‌تاثیر این موسیقی قرار گرفتم. هر کس باید حرف خودش را بزند و نباید مثل هم باشیم. وقتی این موسیقی را شنیدم احساس کردم یک نفر هست که شهامت دارد، حرف خودش را بزند. با 76‌سال وقتی به بخش‌هایی از این اثر گوش کردم، تازه فهمیدم چیزی بلد نیستم و هرچه آفریدم از من نبوده است.»

او خطاب به حافظ ناظری گفت: «خوشحالم که امروز حرف خودت را زدی. افتخار می‌کنم جوان‌ها، پرچم ملی ما را به دنیا نشان دادند.» جواد مجابی، نویسنده، شاعر و نقاش در سخنانی با اشاره به تاریخچه موسیقی به وضعیت موسیقی در زمان حاضر پرداخت: «موسیقی در عصر ما به یک حالت انفجاری در استادیوم‌ها و فضاهای باز چند هزار متری درآمده است. با اینکه موسیقی از حالت اشرافی به میان مردم آمده است ولی باز هم مشکلاتی برای موسیقیدان‌ها به وجود می‌آید که منطقی نیست. امیدوارم دست‌اندرکاران اعتبار موسیقی ملی ما را ببینند.» محمد سریر، رییس هیات‌مدیره خانه موسیقی هم درباره حضور بین‌المللی موسیقی ایران گفت: «ما باید موسیقی خودمان را به زبان بین‌المللی عرضه کنیم و وقتی می‌خواهیم بین‌المللی باشیم باید به زبان بین‌المللی سخن بگوییم بنابراین باید بر ظرفیت‌های هنری که بخشی از هویت ماست، تکیه کنیم.»

منبع: روزنامه شرق

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: