کشف کهن‌ترین پنیر جهان دریک مومیایی 3500 ساله چینی

1392/12/11 ۱۱:۵۵

کشف کهن‌ترین پنیر جهان دریک مومیایی 3500 ساله چینی

میترااسدنیا: کهن‌ترین توده‌های پنیر در یک جسد مومیایی متعلق به 3500 سال پیش در چین کشف شد که به دلیل آب و هوای خشک و سرد بیابانی سالم مانده‌ و نشانگرنحوه تغذیه و تولید و تجارت مردمان آسیای باستان است. محققان" موسسه علوم زیست مولکولی و ژنتیک ماکس پلانک" در آلمان با بررسی بقایای بدست آمده دریک جسد مومیایی چین باستان موفق به کشف چیزی شدند که گفته می‌شود کهن‌ترین پنیر جهان است.

 

میترااسدنیا: کهن‌ترین توده‌های پنیر در یک جسد مومیایی متعلق به 3500 سال پیش در چین کشف شد که به دلیل آب و هوای خشک و سرد بیابانی سالم مانده‌ و نشانگرنحوه تغذیه و تولید و تجارت مردمان آسیای باستان است.

محققان" موسسه علوم زیست مولکولی و ژنتیک ماکس پلانک" در آلمان با بررسی بقایای بدست آمده دریک جسد مومیایی چین باستان موفق به کشف چیزی شدند که گفته می‌شود کهن‌ترین پنیر جهان است.

به گزارش یواس ای تودی، قدمت این توده‌های سفید مایل به زرد،درناحیه گردن و سینه این جسد مومیایی چینی به حدود 1615 پیش ازمیلاد باز می‌گردد.

بررسیهای آزمایشگاهی این توده‌های زرد رنگ نشان داد که این پنیرها از نوع فاقد لاکتوز آن هستند که به سرعت و آسانی قابل تهیه است. علاوه براین محققان معتقدند تهیه انواع فراوری شده آن هم ممکن است نقش موثری در انتشار و نیز پرورش گله‌های دام برای تهیه لبنیات در سراسر آسیا داشته است. این تودههای پنیرباستانی که بخوبی حفظ شده، در جسدی مومیایی  قرار داشت که سال‌ها پیش از یک گورستان  درنزدیکی رودخانه کوچکی در سال 1934 کشف شده بود اما   تا2011 از یادها رفته بود.

به گفته محققان شرایط آب وهوایی خشک و نمکی در بیابان "تاکلاماکان" مانع از فروپاشی اجساد و مصنوعات دیگر همانند چکمه‌های چرمی و مو و پشم و نیز دانه‌ها و بافت‌های حیوانی دیگر در این گورستان شده است. تجزیه و تحلیل این بافت‌های حیوانی و دانه‌های بدست آمده در مقبره نشان می دهد که تاریخ تدفین به حدود 1450 تا 1550 پیش از میلاد باز می‌گردد. اما  شرایط مناسب وخلائ ایجاد شده سبب شده است که این جسدهای مومیایی بخوبی حفظ شوند وبه سلامت پنیرها نیز برای سالیان دراز کمک کند. درنتیجه اکنون کهن‌ترین نمونه از پنیر که درجهان وجود دارد، بدست آمده است.

"آندره شوچنکو" شیمی‌دان تحلیلی در موسسه ماکس پلانک که نتیجه تحقیقاتش را در ژورنال علوم باستانشناسی منتشر کرده می‌گوید:«مردمان باستان متعلق به دوران برنزاغلب مردگان خود را در سازهای چوبی شبیه قایق گذاشته و باچرم گاو به خاک پوشانده و به خاک می‌سپردند. این وضعیت سبب ایجاد شرایطی شده که شباهت به بسته بندی‌های وکیوم شده وتخلیه شده از هوا دارد درنتیجه بدن مرده ونیز پنیرها درچنین شرایطی  بخوبی حفاظت شده‌اند.»

تجریه و تحلیل پروتئین‌های بدست آمده از این مواد نشان می‌دهد که مواد بدست آمده صرفا پنیر بوده و کره یا شیر نبوده است.

همچنین پنیری بوده که با باکتری و مخمر به جای مایه پنیر که ازروده حیوانات جوان همانند روده گوساله یا بره گرفته می‌شده ، استفاده کرده است. درنتیجه پنیر کم لاکتوزی تهیه شده که با سیستم کم تحمل گوارش برخی افراد، هماهنگی دارد. این روش هنوز هم در تهیه مواد لبنی به کار می رود که به صورت کفیر شیر یا کفیر پنیر مورد استفاده است. تحقیقات نشان می‌دهد که بشر ساخت پنیر را از زمانی که شیر را در کیسه‌هایی ساخته شده از روده  حیوانات حمل می‌کرده، کشف کرده است.

شوچنکو می‌گوید هنوز روشن نیست که چرا مرده را با پنیر آغشته و درگور می‌گذاشتند . شاید این هم نوعی غذا برای زندگی پس ازمرگ باشد.

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: