انوار الحقایق مشاهده نسخه

در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.

از درویش محمد بن‏ علیشاه طبسی گیلكی نعمت‏ اللهی، از مریدان شاه نعمت‏ الله كرمانی (د 834 ق/1431م) بوده، كه از وی به «شیخی و مولای» یاد می‏كند، و جایی دیگر می‏گوید: «ولایت بر وی (كرمانی) در هندوستان رخ داد». و در پایان «اصطلاحات» (هف‍) خود از ادای نذر خود در بر پا ساختن خانقاهی بر سر آب طبس گیلكی، در رجب 839 ق یاد می‏كند، كه از سوی غرب منتهی می‏شد به مزار متبرك سلالة الائمة  
معروف به «بم علی».
همراه این رساله در مجموعه، 7 رساله است كه 6 رسالۀ آن از وی است: 1. انوار الحقایق (همین گفتار)، 2. انوار العارفین، 3. جام جهان‌نمای شاهی، 4. اصطلاحات، 5. جواهراسرار، 6. خلافت، (فزون بر این شش گفتارست در «آداب تصوف» كه گویا از هموست) تاریخ نگارش این رساله ‏ها میان 835 تا 842ق می‏باشد.
گزیده ‏ای است از سروده ‏ها و نوشته‏ های همان كرمانی، بی‏ دیباچه و در پایان نام «انوار الحقایق» آمده است كه در چهارشنبه 17 ذیقعدۀ 835 ق، در خانقاه سلطان النقباء، در طبس گیلكی خراسان به انجام رسیده است. در چند «باب» و «فصل»‏های بی‏شماره .
باب یكم از كلام و رسایل بندگی حضرت شیخی در چند «فصل»: فصل 1. خوش بگو ای یار بسم‏ الله بگو، فصل 2. هر اسمی از اسمای الهیه او را صورتی‏ست در علم، فصل 3. اسم اعظم به عام نتوان گفت/راز را با غلام نتوان گفت، فصل 4. ابتدای وحی عبارت است از انزال معانی مجرده در حالت نوم یا یقظه، 5. از مبدأ و از معاد بشنو خبری، باب دوم در ارادت و انتساب این گدای بینوا، فصل 1. نسبت خرقه‏ ام از میر خرابات بود، فصل 2. چون توفیق رفیق شد و عنایات الهی در رسید، فصل 3. نقدها را بود كه عیاری گیرند/تا همه صومعه ‏داران پی كاری گیرند. باب در عشق و ختم كتاب، فصل در عشق، فصل در ختم كتاب: بیا با ما در این دریا به سر بر، خاتمه خوش درا در حلقۀ صاحبدلان.
آغاز:   باب از كلام و رسایل بندگی حضرت شیخی و مولایی و سیدی سلام‌الله علیه و نورالله مرقده. بالتمام. فصل.
خـوش بـگو ای یـار بسم‏الله بگو
هر چه می‏خواهی ز بسم‏الله بجوی
منابع دیگر:   فهرستواره 118/7.
(2)22،   نستعلیق تحریری، گویا نگارنده، 835-842 ق در دفتر (گ 42 پ ـ 113 پ). (عکس).     شمث‍ 130894
اصل نسخه:   از كتابهای زنده‌یاد دكتر مهدی بیانی بوده و فیلم آن در دانشگاه، ش 2017 (فیلمها، 642/1). 
 

خرید فایل اسکن

اشتراک گذاری:

مشخصات

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: