غریب القرآن؛ تفسیر....

غریب القرآن؛ تفسیر.... مشاهده نسخه

در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.

از ناشناسی که نام خود را در دیباچه کوتاه و در انجامه نیاورده است. ولی بسیار نزدیک است به کار ابوبکر محمد بن عزیز سجستانی (نک‍ : پیش از این). و شاید همان باشد با کمی جدایی.
انجام نسخه بسیار نزدیک است با نسخۀ 3757 دانشگاه (ف. 1750/12) از همان سجستانی و نسخۀ مرعشی ش 3049 (ف 267/8) که در اینجا نز ناشناخته مانده است.
در آغاز می‌گوید: برای آسانی در دست‌رسی و حفظ آن، آن را به ترتیب الفبایی درآوردم. واژه‌ها را به ترتیب آغاز در حرف‌ها، و هر حرف اول مفتوح، سپس مضموم آنگاه مکسور را گزارش کرده است.
و ما می‌دانیم که شیخ فخرالدین طریحی (979-1081ق) بن محمدعلی رماحی مسیلمی در کار سجزی پیشگفته دست برده، و چیزی بر آن افزوده و به مانند متن به ترتیب الفبایی ساخته، به نام «نزهة الخاطر و سرور الناظر» خوانده و در 1051ق به انجام رسانده است.
آغاز:   حمدله. صلاة. و بعد، هذا تفسیر غریب القرآن علی حروف المعجم لیقرب تناوله و یسهل حفظه علی من اراد. و بالله العون و التوفیق. الالف المفتوحة. الم و سایر حروف الهجاء فی اوایل السور کان بعض المفسرین یجعله اسماء السور تعرف کل سورة بما انتخب.
انجام:   یُسرعون. الیاء المکسورة. قیل لیس فی العربیة کلمة اولها یاء مکسورة الایَسارٌ و یسار للید و قیل یعاظ زجر للابل. تمت.
منابع دیگر:   ذریعه، 16/ 49: کار سجستانی و اشاره به کار طریحی، همانجا، 115/24 «نزهة الخاطر و ...» کار طریحی؛ دانشگاه، 1750/12؛ مرعشی، 267/8«غریب القرآن» ناشناخته، که می‌تواند از سجستانی باشد، همانجا، 11/ 118 «نزهة الخاطر
و ... » طریحی؛ سنا، 1/50: از سجستانی.
2193،   نسخ خوش، سدۀ 11ق. سربندها به ثلث و بر فراز رویه‌ها آورده شده، واژه و آیتهای قرآنی معرب.
299 ص، 12 س، 7×15، 21×30 سم‍ ، فتو.     شمث‍ 252418

 

خرید فایل اسکن

اشتراک گذاری:

مشخصات

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: