در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.
از شیخ احمد احسایی (د 1242/1826 م). در پاسخ 3 پرسش ملا کاظم بن علینقی سمنانی: 1. دربارۀ حدیث «انا تارک فیکم الثقلین» و چرا خاندان را «ثقل اصغر» و کتاب را «ثقل اکبر» گفته، 2. گزارش حدیث کمیل (ما الحقیقه؟)، 3. چه جدایی است میان قلب، صدر، نفس و میان علم و خیال و وهم و ... در انجامۀ نسخهها تاریخ به پایان رسیدن به چند گونه آمده است. در نسخۀ (7)1997 که به خامۀ همان ملا کاظم سمنانی ست که گفتار روی به او دارد. چنین آمده: 13 ع 1 (سال ندارد) سپس نسخه که به خامۀ سمنانی ست و تاریخ 1226 را دارد که سال را سال نگارش نشان میدهد. پس اگر چه خود احسایی تاریخ سال را یاد نکرده ولی بایستی همین 1226ق باشد. در «ذریعه» از «شرح الفواید الحکمیۀ الاثنی عشریة» شیخ احمد احسایی یاد شده، و از «شرح الفوائد الحکمیة» شاگردش همین ملاکاظم سمنانی بر آن. آغاز: حمدله. صلاة. اما بعد، فیقول العبد المسکین احمد بن زینالدین الاحسایی، انه قد التمس منی... الملا کاظم بن علی نقی السمنانی... الجواب عن مسائل عنونها بثلاث مسایل... انجام: لایسعها الوقت، الا انها تعلم من سیاق کلامنا، فتدبره. والسلام خیر الختام. و کتب العبد المسکین احمد بن زینالدین فی لیلة الثالثة عشر من شهر ربیعالمولود (ص). حامداً مصلیاً مستغفراً. منابع دیگر: فهرست کتب مشایخ، 232 «رسائل»: جواب ملا کاظم سمنانی که تاریخ نگارش را نیز تنها 13 ع 1/ آورده است؛ ذریعه، 13/186، همانجا، 187؛ اعلام، 3/1885. (7)1997، نسخ آمیخته به ثلث، کاظم بن علی نقی سمنانی (همانکه رساله در پاسخ او نوشته شده است)، 19 ع/ (همان سال نگارش) 1226ق. آغاز برابر، انجام: من سیاق کلا منا فتدبره. والسلام خیر ختام و کتب العبد المسکین احمد بن زینالدین فی لیلة الثالثة عشر من شهر ربیعالمولود (ص) حامداً مصلیاً مستغفراً (تاریخ سال نگارش یاد نشده). انجامۀ نویسنده: قد فرغ من استنساخ الرسالة الشریفة من نسخة الاصل اقل الخلیفه کاظم بن علی نقی السمنانی، تغدهما الله بغفرانه. فی یوم التاسعة عشر من شهر الربیع المزبور سنة مأتین و ستة و عشرین بعد الالف... والسلام خیر ختام. با حاشیههایی از همان سمنانی در کنارهها. شمث 252222(7)1664، تحریری پختۀ شکستهآمیز، بیتاریخ، با تاریخ شوال 1232ق، در ش 6 به همین خامه (ص 62-89). آغاز برابر، انجام: و کتب العبد المسکین احمد بن زینالدین فی لیلة الثالثة عشر شهر صفرالمظفر 1222ق (که این تاریخ بایستی نسخۀ پایه باشد). شمث 251889(3)1826، نسخ پخته، بینام، 3 صفر 1238ق (ص 24-60)، آغاز برابر. انجام: الانها تعلم من سیاق کلامنا فتدبره. والسلام ختام. و کتب العبد المسکین احمد بن زینالدین فی لیلة الثالثة عشر من شهر ربیعالمولود. و صلی الله علیه و آله حامداً مصلیاً مستغفراً. قد فرغ من کتابته فی شهر صفر 1238. شمث 252051(3)1993، نستعلیق ریز تحریرآمیز، پرسشها نسخ خوش، 17 محرم 1245ق (ص 95-113)، آغاز برابر، انجام: والسلام ختام. کتب العبد المسکین احمد بن زینالدین. قد تم 17 شهر محرمالحرام 1245 (که بایستی این تاریخ نسخه باشد). شمث 252218(7)1740، نستعلیق شکستهآمیز، بیتاریخ، با تاریخ 1255 به همین خامه در مجموعه (ص 192-240)، آغاز برابر، انجام: تعلم من سیاق کلامنا، فتدبر، والسلم ختام. کتب العبد المسکین احمد بن زینالدین 1231ق. شمث 251965(4)1731، نستعلیق تحریری شکستهآمیز، عربیها نسخ (1262ق). دو مسأله را دارد (ص 343-372). از مسألۀ دوم در حدیث کمیل آغاز میشود. آغاز: قال سلمهالله تعالی. المسألة الثانیة. ان یمن علی به تحقیق الکلام فی حدیث الکمیل. انجام: و کتب العبد المسکین احمد بن زینالدین فی لیلة الثالثة عشر من شهر ربیعالمولود (بیتاریخ سال) ص. حامداً مصلیاً. شمث 251956(3)1739، نسخ پخته، بینام و بیتاریخ، سدۀ 13ق (ص 14-39). پرسش و پاسخ دوم و سوم است، در پایان تاریخ نگارش 13 ع 1/ (بیتاریخ سال) آمده است. آغاز: قال ارجو منه ان یمن علی بتحقیق الکلام فی حدیث. انجام: ربیعالمولود (ص) حامداً مصلیاً و مستغفراً. شمث 251964
خرید فایل اسکن
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید