تباشیر؛ میزان الله

تباشیر؛ میزان الله مشاهده نسخه

در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.

از ملا محمدجعفر بن محمدطاهر خراسانی [کرمانی] که از خود در دیباچه نام نبرده ولی می‌گوید: در شب 19 ج 2/1151ق «میزان الله» بر وجه او حاصل شده و خواسته «در بیان میزان الله آنچه به عبارت درآید» در این گفتار بنگارد. گفتاری است عرفانی مرموز پیامبر مآبانه، بخشبندی نشده. در آن آمده: تاریخ ولادت بنده از این نظم ظاهر می‌شود: به سال الف و ثمانین به طالع مسعود ــ رسید مجده مولود عاقبت محمود. می‌افزاید و تاریخ هجرت من از طوس به اصفهان 27 شعبان 1103 است. پس فرود آمدم به خرابه مدرسه‌ای، و چون هوا سرد شد، نتوانستم بودن، رفتم به خرابه مسجدی و قریب به هفت سال آنجا قرار گرفتم، سپس رفتم به مدرسۀ ملا عبدالله، در جمعه 17 ج 1/1110، و چون از مدرسه بیرون آمدم نهایت قوام و اقتدار این بنده بود، و عامه و خاصه را رجوع به این بنده بود، به فکر عزلتی دکان کرباسی فروشی گشودم، و لطف الهی در روز شنبه 7 ع 2/1125 مرا از غیر منقطع و گسیخته ساخت، و از 1049 (چنین) مرض موت فرا رسید چنانچه در مضامین کتاب «طباشیر» ظاهر ساخت (ص 149) و سال مرگ خود را 1175ق پیش‌بینی می‌کند. 
پس بدست می‌آید وی آخوند کرباسی یزدی نگارنده «تباشیر» (نسخه‌ها 2/1072) است. «ذریعه» (3/309) سه عنوان به نام «تباشیر» آورده که بایستی همه یکی باشند. و نام نگارندۀ آنها ملا محمدجعفر بن محمدطاهر خراسانی اصفهانی (آخوند کرباسی) است که کار دیگر او به نام «اکیل المنهج» (ذریعه 2/281). 
آغاز:   الحمدلله الذی جعلنی من امة محمد (ص) و ببرکته هدانی والصلوة... شب نوزدهم شهر جمادی‌الثانیة هزار و صد و پنجاه و یک که قمر در جواز و شمس در میزان بود... در این شب معرفة میزان الله به وجه بنده حاصل شد. 
انجام:   و جعل من قدسه الی سبیله المستقیم الذی خاص به شیختان من قدسه و هو علی کل شیء قدیر. تمت الکتاب بعون الملک... 
منابع دیگر:   نسخه‌ها، 2/1072 «تباشیر»؛ ذریعه، 3/309 «تباشیر»، همانجا، 2/281 «اکلیل المنهج» او؛ اعلام، 1/431: که چند کار دیگرش را نیز نشان می‌دهد؛ طبقات، 12/141: محمدجعفر کرمانی خراسانی اصفهانی، به تفصیل؛ مرعشی، 9/176 «طباشیر». 
(3)1929،   نستعلیق نسبتاً ریز شکسته‌آمیز، دوشنبه 23 شعبان 1217ق. آغاز برابر، انجام برابر: ... من الهجرة النبویة علیه التحیة. 
شمث‍ 252154
 

خرید فایل اسکن

اشتراک گذاری:

مشخصات

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: