امیریه؛ رسالۀ مشاهده نسخه

در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.

از محمدباقر بن زین‌العابدین طباطبایی جندقی، از شاگردان حاج محمدکریم خان (1225- 1288ق) و زنده تا پس از مرگ ایشان. به خواهش نواب والا امیر اسماعیل میرزا، که از وی شرح حدیث شکستن اصنام را خواسته بود. 
در 4 «مطلب» و هر یک در چند «فصل». مطلب یکم در بیان احدیت خداوند، در چند فصل، بی‌شماره، در یکی از فصل‌ها حدیث کمیل «ما الحقیقة» (کمیلیه) را گزارش کرده است (ص 6-35)، مطلب دوم، نخستین آفریده، و اینکه رسول خدا و ائمۀ هدا «اول خلق الله» هستند. چند فصل... مطلب چهارم در برتری پیامبر بر حضرت امیر. و در پایان «اعتقادنامۀ» خود را آورده است و از اینجا برمی‌آید نگارنده شاگرد حاج محمد کریم خان کرمانی بوده است، که از ایشان به «اعلی الله مقامه و رفع فی الخلد مقامه» یاد می‌کند. 
آغاز:   الحمدلله الواحد الاحد الصمد الذی لم‌یلد و لم‌یولد و لم‌یکن له کفواً احد. لاغایة له و لانهایة... و بعد، چنین گوید بندۀ خاسر محمدباقر بن زین‌العابدین الطباطبایی الجندقی... که در این اوان که این مستغرق بحار عصیان... 
انجام:   علی جمیع نعمائه و آلائه کما هو اهله و مستحقه و لهم الثناء علی ما ادوا من الله، و اعتراف بجرمی و تقصیری و اسرافی علی نفسی و استغفرالله من ذلک کله و اتوب... و آله سادات الانس و الایمان. 
2068،   نستعلیق پخته، شکسته‌آمیز، 1298ق. آغاز و انجام برابر نمونه، انجامۀ نویسندۀ نسخه: تمام شد رسالۀ شریفه فی سنة 1298. رکاب در پایین رویه‌های راست. افتادگی‌ها در کناره‌ها آورده شده است. 
220 ص، 16 س، 5/ 8×5/16 سم‍ ، 21×30 سم‍ ، فتو.     شمث‍ 252293

خرید فایل اسکن

اشتراک گذاری:

مشخصات

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: