جمع مختصر؛ مختصر وحیدی

جمع مختصر؛ مختصر وحیدی       مشاهده نسخه

در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.

از وحید تبریزی، نگارندۀ «مفتاح البدایع» در 820ق نگاشته است و برخی او را با وحید قمی (د 942ق/1535م) درهم آمیخته‌اند (استوری). و نیز چند کار دیگر در قافیه و بلاغت: اعمال القوافی، بدایع الصنایع و جز آنها را دارد.
برای برادرزاده‌اش که از او نام نبرده (جز آنکه در کار دیگر خود به نام «مفتاح البدایع» از برادرزاده‌اش به نام صفی‌الدین نام برده است). و از کتاب نیز بدینگونه، «و این جمع را مختصر نام نهاد». یاد می‌کند. در عروض و قافیه و بدایع، بخشبندی نشده. با سربندهای درخور: بدانکه شعر کلامی‌ست موزون، ارکان عروض، متحرک، ساکن، چهار رکن، سبب و وتد و فاصله، تقدیم و تأخیر، ترکیب بلافاصله...
در مسکو، 1959م، چاپ شده است.
آغاز:   شکر و سپاس واجب التعظیمی را که به تشریف نطق، انسان را مشرف ساخت و کلام موزون... اما بعد، این مختصری‌ست از منشآت وحید تبریزی در علم عروض و قافیه و صنایع شعری که از برای برادرزادۀ خود.
انجام:   سالم نگویند که خوش‌آیند نباشد، اما از هرجا که نام بحر نوشته بود، چون بخوانند آن بحر باشد بر وجه پیش خسارت بر غیبت نامی هستم چاکر.
منابع دیگر:   مشترک، 13/2687 «جمع مختصر»، همانجا 2973 «جمع مختصر»؛ ذریعه، 9/1265 «دیوان وحید...»؛ اعلام، 3/2577؛ صفا، (1)5/402؛ استوری، گرامر 190؛ مشار، 2/2550 نشانی 2 چاپ؛ دایرةالمعارف، عکسی، 1/ ص 102.

خرید فایل اسکن

اشتراک گذاری:

مشخصات

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: