مرآت الوقایع مظفری

مرآت الوقایع مظفری مشاهده نسخه

در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.

از عبدالحسین خان سپهر کاشانی، ملک المؤرخین لسان السلطنه فرزند هدایت الله لسان الممالک، فرزند محمدتقی سپهر کاشانی. به سال 1324ق در تاریخ رویدادهای روزگار مظفرالدین شاه (1313-1324ق) در چهار مجلد: یکم آن دربرگیرندۀ رویدادهای 1313 تا 1316ق است، که در بیان آن به جلد دومش تصریح می‌کند. این مجلد به کوشش دکتر عبدالحسین نوایی، تهران، 1368خ چاپ شده است. در پیشگفتار چاپ گمان زده شده که متن در 4 مجلد باشد. و جلد دوم و سومی هم داشته باشد ولی نگاشته نشده باشد، در حالی که مجلد یکم چاپ شده، دربرگیرندۀ یکم و چهارم است. نسخۀ در دست جلد دوم تازه یافت است که رویدادها را از «عشر دوم شوال المکرم تا 13 ربیع الاول 1317ق» دربر دارد. تک نسخه است و چاپ نشده.
آغاز:   جلد دوم متممۀ وقایع سلطنت مظفرالدین شاه و سال 1316. امین‌الدولۀ صدر اعظم سابق را به جهت اجتماع بعضی از مردمان هوا خواهش، شبها در منزل او حکم سپری بگیلانش.
انجام:   شب نهم ربیع الاول موشکی به چادر روضه‌خوانی، خانۀ اولاد حسین خان معظم ملک قجر قزل ایاغ افتاد و تمامش بسوخت... شاه به میرزا زین‌العابدین خان مؤتمن الاطباء کاشی داد. هیچ سالی تهران به این خرابی و بی‌نظمی ندیدم. یکی آب ندارد یکی نان ندارد، و دزدی هم فراوان.

خرید فایل اسکن

اشتراک گذاری:

مشخصات

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: