صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / افلاکی خمسه /

فهرست مطالب

افلاکی خمسه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 6 بهمن 1402 تاریخچه مقاله

افلاکی خمسه \aflākī-ye xamse\، مجید، از اعضای تیم ملی تکواندو و دارندۀ نشان طلا در چندین دورۀ مسابقات جهان و جام جهانی.

مجید در 4 آذر 1352 ش/ 25 نوامبر 1973 م در زایشگاه فرح سابق (شهید اکبرآبادی کنونی) واقع در چهارراه مولوی زاده شد. پدرش اصالتاً زنجانی، اما زادۀ تهران، و مادرش از خانواده‌های قدیمی تهران ساکن در نزدیکی آب‌انبار سید اسماعیل بود. پدر مجید که از رانندگان باسابقۀ ماشینهای سنگین بود، در 1355 ش، زمانی‌که مجید سه‌ساله بود، براثر بیماری درگذشت.
مجید به‌رغم تلاش بسیار مادرش، در درس و مدرسه موفقیت چندانی کسب نکرد و راه ورزش را در پیش گرفت. در 1362 ش، زمانی‌که ده‌ساله بود، در باشگاه ورزشی صحرا واقع در خیابان انقلاب ثبت‌نام، و تمرین خود را زیرنظر اکبر سلطانی، از ملی‌پوشان تکواندو، آغاز کرد. در مسابقه‌ای که برای تکواندوکاران شمال شرق تهران ترتیب داده شده بود، مجید افلاکی نخستین موفقیت خود را به دست آورد. وی که کمربند آبی تکواندو را داشت، در وزن دستۀ اول در برابر رضا نجارلو، دارندۀ کمربند مشکی و عضو تیم ملی، به میدان رفت و او را شکست داد. این تنها باری بود که مجید افلاکی در این وزن حضور داشت و پس از آن، به‌صورت مداوم تغییر وزن می‌داد (نک‍ : کدخدازاده، 542-544).
مجید یک سال بعد نخست در رقابتهای استانی، و بعد از آن، در مسابقه‌های قهرمانی نوجوانان ایران به نشان طلا دست یافت و عنوان بهترین تکواندوکار آن دوره از مسابقات را به خود اختصاص داد. در خرداد 1368، وقتی که 16ساله بود، به اردوی تیم ملی دعوت شد و دو سال بعد به عضویت تیم ملی درآمد (همو، 544).
مجید افلاکی برای نخستین‌بار به‌منظور شرکت در مسابقات جام بین‌المللی اسپانیا، همراه تیم ملی به خارج از کشور اعزام شد؛ این در حالی بود که وی یک هفته پیش از این مسابقات، از ناحیۀ انگشتان پا آسیب جدی دیده بود. مجید در دور اول مسابقات در برابر میکائیله قهرمان دستۀ هفتم جهان به میدان رفت. نتیجۀ این پیکار تساوی یک بر یک بود؛ ولی داوران، دست میکائیله را به نشانۀ پیروز میدان بالا بردند (همانجا).
در سال 1375 ش/ 1996 م، مجید افلاکی با شرکت در وزن دستۀ ششم مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه در ملبورن استرالیا به نشان نقره دست یافت و در 1376 ش/ 1997 م، در مسابقه‌های جهانی هنگ‌کنگ چین، در وزن دستۀ ششم این مسابقات به میدان رفت و در پایان، به نشان برنز دست یافت. وی سال بعد نیز در بازیهای آسیایی بانکوک در تایلند، با حضور در وزن دستۀ ششم این مسابقات، موفق به کسب رتبۀ دوم شد و مدال نقرۀ آسیا را بر گردن آویخت (نک‍ : همو، 547).
مجید در 1378 ش/ 1999 م، در مسابقات جام جهانی تکواندو در ادمنتن کانادا، با شکست همۀ حریفانش در وزن دستۀ هفتم مسابقات به نشان طلا دست یافت و قهرمان جهان شد. افلاکی پس از این مسابقات با تلاش و تمرین بسیار موفق شد یکی از سهمیه‌های المپیکی سیدنی (1379 ش/ 2000 م) را به دست آورد. وی در بازیهای المپیک سیدنی در وزن 80 کیلوگرم شرکت کرد و تنها یک‌بار به میدان رفت. در این پیکار، افلاکی مقابل حریفی از مکزیک به مبارزه پرداخت و با امتیاز 4 بر 3 نتیجه را واگذار کرد و از صعود به دور بعدی مسابقات بازماند (همو، 544).
در جام جهانی 2000 م لیون فرانسه، افلاکی با شرکت در وزن دستۀ هفتم مسابقات جهان، نمایش خوبی را از خود نشان داد و موفق به کسب سکوی دوم جهان شد و مدال نقرۀ جهان را بر گردن آویخت. در مسابقات جام جهانی 1380 ش/ 2001 م در شهر هوشی‌مینۀ ویتنام، افلاکی با حضور در وزن دستۀ ششم مسابقات، نمایش فوق‌العاده‌ای از خود نشان داد و با اقتدار، تمامی رقیبانش را مغلوب کرد و بر سکوی اول جهان ایستاد (همو، 547).
در سال 1381 ش/ 2002 م، با برگزاری بازیهای آسیایی در بوسان کرۀ جنوبی، افلاکی با شرکت در وزن 78 کیلوگرم، در گروه الف، نخست گای سلر از فیلیپین را مغلوب کرد و در دور بعد، مقابل اوه سیون تیک قهرمان کره‌ای قرار گرفت. این پیکار در واقع فینالی زودرس بود که افلاکی در آن شکست خورد و شانس کسب مدال طلا را از دست داد و در کنار حریف ویتنامی‌اش به نشان برنز دست یافت. در همین سال، جام جهانی تکواندو، به میزبانی ژاپن در توکیو برگزار شد و مجید افلاکی، که در این مسابقات در وزن دستۀ ششم حضور یافته بود، توانست رقیبان خود را یکی پس از دیگری از پیش رو بردارد و بار دیگر، بر سکوی نخست جهان بایستد و صاحب مدال طلای جهان شود.
مجید با افتخارات بسیاری که طی سالهای 1367-1383 ش، در ایران و آسیا و جهان به دست آورد، یکی از ماندگارترین قهرمانان تکواندوی ایران به شمار می‌رود (همانجا).
مجید افلاکی در طول دوران ورزش قهرمانی خود، همراه باشگاههای بانک ملت و فتح، قهرمان لیگ تکواندوی کشور شد. افزون‌بر آن، وی در باشگاههای پارس‌خودرو، هما، مس کرمان، هسای اصفهان و سایپای تهران، عضویت داشت. پس از آن، مجید افلاکی در سمت مربی و سرمربی تیم ملی به کار خود ادامه داد.

مأخذ

کدخدازاده، اسماعیل، سرآمدان ورزش ایران، تهران، 1388 ش.

اسماعیل کدخدازاده (برگرفته از سرآمدان ورزش ایران)
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: