صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / افشاربکشلو /

فهرست مطالب

افشاربکشلو


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 6 بهمن 1402 تاریخچه مقاله

افشار بکشلو \afšār-e bakešlū\، هادی، تکواندوکار، برندۀ نشان نقرۀ مسابقات جهانی 2001 م/ 1380 ش. 

 

هادی به سال 1359 ش/ 1980 م، در تهران و در خانواده‌ای متوسط زاده شد. خانوادۀ او در 1374 ش، به روستای کردامیر از توابع شهریار نقل مکان کردند (کدخدازاده، 694). 
هادی افشار از 10سالگی به باشگاه شهید شاهی در شهریار رفت و تمرین خود را نزد غلامرضا رهگذر از تکواندوکاران باسابقۀ شهریار آغاز کرد (همو، 695). پس از تعطیلی باشگاه شهید شاهی، وی به باشگاه پیروزی پیوست که زیر نظر رحیم صفایی اداره می‌شد. در حدود 13‌سالگی بود که هادی کمربند قرمز تکواندو را دریافت کرد (همانجا). 
اوج فعالیت ورزشی هادی افشار از دوران نوجوانی وی آغاز شد. او پس از حضور در مسابقات لیگ نوجوانان تهران به عضویت تیم جوانان «مقاومت» درآمد. افشار در یک مسابقه با 10 حریف مبارزه کرد و همۀ آنها را شکست داد. وزن هادی در آن زمان 70 کیلوگرم بود و برای قرارگرفتن در دستۀ 64 کیلوگرم، می‌بایست وزنش را کاهش می‌داد (همانجا). 
در سال 1375 ش، افشار در تیم توابع تهران به مسابقه‌های قهرمانی کشور اعزام، و به نشان نقرۀ مسابقات نایل شد. در لیگ آینده‌سازان نیز، دو سال پیاپی همۀ حریفانش را مغلوب کرد. هادی در این مسابقات که در وزن هشتم شرکت کرده بود، حریفانی با وزن 90 کیلوگرم را نیز شکست داد. در همان سال مسابقات انتخابی تیم ملی برگزار، و محمد عرفان حریف افشار در مسابقۀ انتخابی شد. افشار بااینکه پیش‌تر دو بار وی را مغلوب کرده بود، در پایان مسابقه نتیجه را به وی واگذار کرد. با این شکست، افشار امیدی به شرکت در اردوی تیم ملی نداشت؛ اما به‌سبب شایستگیهایش به اردوی تیم ملی دعوت شد. 
هادی افشار در 1376 ش، در 17سالگی برای مسابقه‌های دهۀ فجر به اردوی تیم ملی پیوست و در مسابقۀ انتخابی وزنها در اردو، از نو در برابر محمد عرفان قرار گرفت که این‌بار هادی وی را شکست داد و به‌این‌ترتیب در تیم ملی امید کشور، در وزن هشتم ایستاد (همانجا). 
در این مسابقه‌ها، در دیگر وزنها، همۀ اعضای تیم ملی با ناکامی مواجه شده، و شکست خورده بودند. افشار در پیکار با تکواندوکار آلمانی، پس از تحمل فشار زیاد، با ردوبدل‌کردن چندین ضربه، با نتیجۀ دو بر یک، وی را شکست داد و به دور نهایی رسید. در دور نهایی مقابل افتخاری که امید اول قهرمانی به شمار می‌رفت، قرار گرفت و او را شکست داد. با این پیروزی، افشار در مسیر شکوفایی قرار گرفت و نظر مسئولان تکواندو را بیش‌ازپیش به خود جلب کرد (همانجا). 
در مسابقات انتخابی جام جهانی، هادی افشار در برابر حسن اصلانی، تکواندوکار باتجربه، قرار گرفت که نتیجه در پایان به تساوی رسید، ولی حسن اصلانی به‌عنوان پیروز میدان اعلام شد (همانجا). 
در مسابقه‌های دهۀ فجر 1378 ش، هادی افشار در نخستین پیکارش در برابر افتخاری، 15 بر 7 به پیروزی رسید و در مبارزۀ بعدی‌اش در برابر قهرمان نام‌آشنای اردن قرار گرفت؛ این قهرمان اردنی کسی بود که در مرحلۀ نهایی بازیهای بانکوک 1998 م، کیم جه جونگ، قهرمان جهان را ناکداون کرده بود. افشار در این مبارزه، با نمایش خیره‌کننده‌ای که نشان داد، این حریف اردنی را با اختلاف 7 امتیاز شکست داد، ولی در نبرد بعدی به‌دلیل ازدست‌دادن قوای جسمانی‌اش در پیکار با قهرمان اردنی، در برابر امین ترابی نتیجه را واگذار کرد؛ پس امین ترابی با پیروزی در برابر افشار به مسابقات جهانی لیون فرانسه راه یافت و افشار برای مسابقات آسیایی برگزیده شد (کدخدازاده، 697). 
هادی افشار در مسابقه‌های دهۀ فجر 1379 ش، به مقام اول دست یافت. او در 1380 ش، به مسابقه‌های بلژیک و جام جهانی ویتنام اعزام، و در این مسابقه‌ها، در دیدارهای ابتدایی خود، در برابر حریفان هلندی و ویتنامی مغلوب شد و از دور مسابقات کنار رفت (همانجا). 
بزرگ‌ترین افتخار ورزشی هادی افشار، به رقابتهای جام جهانی «جه جو»یِ کرۀ جنوبی (2001 م)، بازمی‌گردد که وی تا نشان طلای جهان پیش رفت. افشار در دور اول این مسابقه‌ها، حریف مکزیکی را 8 بر دو مغلوب کرد؛ سپس حریف استرالیایی خود را با اختلاف 7 امتیاز، و پس از آن هم قهرمان نامدار انگلستان را دو بر صفر شکست داد و به مرحلۀ نیمه‌نهایی راه پیدا کرد؛ در این مرحله از مبارزه‌ها، در برابر حریف ویتنامی که پیش‌تر از او شکست خورده بود، به میدان رفت و با تلاش و زحمت بسیار، او را از پیش روی برداشت. در چندقدمی طلای قهرمانی، افشار با حریفی از اسپانیا به مبارزه پرداخت، که وی را با قاطعیت و با نتیجۀ 8 بر دو شکست داد و درنهایت، در برابر تکواندوکار هلندی به میدان رفت؛ کسی که پاسکال ــ قهرمان شهیر فرانسه ــ را از پای درآورده بود. در این پیکار، تا دور آخر مبارزه، نتیجه دو بر یک به سود افشار پیش می‌رفت، اما در 30 ثانیۀ پایانی، بازی به تساوی رسید و به‌رغم یک‌اخطاره‌بودن هر دو تکواندوکار، داور دست تکواندوکار هلندی را به نشانۀ پیروز میدان بالا برد و هادی به مقام دوم جهان نایل آمد و مدال نقرۀ جهانی را بر گردن آویخت (همو، 697- 698). 
با استفاده از سهمیه‌ای که به قهرمانان مدال‌آور برای ادامۀ تحصیل اختصاص داده شده بود، هادی افشار در رشتۀ حسابداری وارد دانشگاه شد. در اردیبهشت 1385، تیم دانشجویان ایران در مسابقات جهانی یونیورساید، با عضویت افشار شرکت کرد. هادی در پیکار با حریفانش مبارزات خوبی را به نمایش گذاشت و 4 بار به میدان رفت. نخست، حریفی از چین تایپه را 4 بر دو شکست داد و سپس حریفانی از روسیه و اسپانیا را به‌ترتیب، با نتیجه‌های 4 بر صفر، و یک بر صفر از میدان به در کرد. در مسابقۀ نهایی، افشار در برابر حریف کره‌ای که از امتیاز میزبانی برخوردار بود، به میدان رفت. در پایان مبارزه، داوران کره‌ای نتیجه را 5 بر 4 به سود تکواندوکار کره‌ای اعلام کردند و افشار بر سکوی دوم جهان ایستاد. تیم ایران درواقع با همین مدال توانست از رقیب قدرتمندی چون کرۀ جنوبی پیشی گرفته، و قهرمان یونیورساید شود (کدخدازاده، 698- 699). 

مأخذ

کدخدازاده، اسماعیل، سرآمدان ورزش ایران، تهران، 1388 ش. 

اسماعیل کدخدازاده (برگرفته از سرآمدان ورزش ایران)
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: