صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / اطلس، هتل /

فهرست مطالب

اطلس، هتل


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 4 بهمن 1402 تاریخچه مقاله

اطلس، هتل \hotel(l-e) atlas\، هتلی دوستاره واقع در خیابان طالقانی، چهار‌راه طالقانی.
این هتل در 1310 ش/ 1931 م، به روزگار پهلوی اول، با نام هتل آتلانتیک آغاز به کار کرد، تا آنکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در جهت زدودن نامهای بیگانه از مراکز خدماتی عمومی، نام آن به هتل اطلس تغییر داده شد. از نام مهندسان طراح و سازندۀ آن آگاهی‌ای در دست نیست؛ اما همین اندازه می‌دانیم که مالک زمینی که هتل در آن ساخته شد، شخصی به نام یوسف‌زاده بوده است که گمان می‌رود سازندۀ هتل نیز او باشد. پس از او، به‌ترتیب مالکیت هتل، نخست به شخصی پاکستانی به نام غزنوی، سپس به امیر فتحی، و پس از او به محب خسروی انتقال یافت. از 1341 ش تا ‌کنون (1394 ش) مدیریت هتل در اختیار امیرحسین ساعد است. این هتل در ابتدا در زمینی به مساحت 532 مـ2، در 3 طبقه برپـا شده بود، تـا آنکه در 1341 ش، در زمان مدیریت امیرحسین ساعد، ساختمانی سه‌طبقه در شمال هتل که متعلق به انجمن زردشتیان تهران بود، خریداری، و پس از بازسازی، به وسعت هتل افزوده شد. در سالهای پایانی دهۀ 1340 ش، قطعه‌زمینی نیز در شرق هتل به وسعت 700 مـ2 به‌منظور ساخت پـارکینگِ مجموعه خریداری شد.
ورودی ساختمان اصلی هتل از خیابان طالقانی با راهروی به فضای سرسرا در طبقۀ همکف منتهی می‌شود. این فضا با آیینه‌کاریهای برجسته تزیین شده است. در این طبقه اتاق مدیریت، اتاق همایش، پذیرش و لابی هتل جای دارد. روبه‌روی این ساختمان، باغچه‌ای بزرگ و مصفا وجود دارد که منظرۀ دل‌نشینی را برای مهمانان هتل به وجود آورده است. در میان این باغچه، حوضی بزرگ کار گذاشته شده است که دو ساختمان شمالی و جنوبی مجاور هم را از یکدیگر جدا می‌سازد. رستوران هتل در ساختمان شمالی واقع است و از مهمانان با غذاهای ایرانی و فرنگی پذیرایی می‌شود. رستوران هتل اطلس گنجایش 80 مهمان را دارد. فضای داخلی رستوران با شیشه‌های رنگی آراسته شده است.
هتل اطلس روی‌هم‌رفته در دو ساختمان شمالی و جنوبی خود دارای 40 اتاق است: اتاقهای یک‌تخته، دوتخته و سه‌تخته با آبریزگاه و حمام. پنجره‌های اتاقهای این هتل به‌منظور جلوگیری از آلودگیهای صوتیِ نواحی مرکزی تهران، به‌صورت دوجداره ساخته شده‌اند.
از ‌جملۀ امکانات هتل اطلس، دسترسی مهمانان به شبکه‌های تلویزیونی و اینترنتی است. جای‌داشتن این هتل در مرکز شهر و دسترسی آسان مهمانان به نقاط مختلف تهران بـا وسایل نقلیۀ عمومی از امتیازات هتل اطلس به‌ شمار می‌رود. همچنین این هتل با مراکز و مؤسسه‌های گردشگری تهران همکاری دارد و مهمانان هتل می‌توانند همراه با راهنمای گردشگری، از اماکن تاریخی و مراکز دیدنی تهران دیدن کنند.
هتل اطلس از قدیمی‌ترین هتلهای فعال تهران شناخته می‌شود. از اتفاقهایی که باعث شهرت این هتل شده است، مرگ غلامحسین تختی، قهرمان کشتی آزاد جهان و پهلوان محبوب مردم ایران، در دی‌ماه 1346 در اتاق شمارۀ 47 آن است. این واقعه باعث شد تا توجه عمومی به این هتل جلب گردد. به‌گفتۀ مدیر هتل، پس از گذشت سالها که از درگذشت تختی می‌گذرد، هرساله خبرنگاران بسیاری برای مصاحبه با او و تهیۀ گزارش به هتل اطلس می‌آیند.

مأخذ

ساعد، امیرحسین (مدیر هتل اطلس)، گفت‌و‌گو با مؤلف.

سارا طباطبایی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: