صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / اصلانی /

فهرست مطالب

اصلانی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 4 بهمن 1402 تاریخچه مقاله

اصلانی \aslānī\، حسن (ز 27 فروردین 1348 ش/ 16 آوریل 1969 م)، تکواندوکار، و برندۀ نشان نقرۀ مسابقات جهانی (1997 م) و برنز بازیهای آسیایی (1998 م/ 1377 ش) و همچنین برندۀ نشان برنز از مسابقات جام‌جهانی زیندل‌فینگن آلمان (1998 م/ 1377 ش).
حسن اصلانی در محلۀ نازی‌آباد تهران زاده شد. وی از نوجوانی به ورزش علاقۀ بسیار داشت؛ اما خانواده‌اش با ثبت‌نام او در باشگاه ورزشی مخالف بودند. ازاین‌رو او نتوانست در نوجوانی پیگیر ورزش باشد، تا آنکه در 1366 ش، در پادگان لجستیک سپاه پاسداران مشغول گذراندن دورۀ خدمت سربازی شد. این پادگان از امکانات ورزشی مناسبی برخوردار بود و وی در آنجا زیر نظر فتحی به تمرین تکواندو پرداخت و با تلاش بسیار پس از یک سال و نیم در 1368 ش، به سطح قهرمانی کشور رسید و به اردوی تیم ملی دعوت شد (کدخدازاده، 538- 539).
در سال 1368 ش، حسن اصلانی با کمربند قرمزی که دریافت کرده بود، برای نخستین‌بار در مسابقه‌های دهۀ فجر شرکت کرد. مسابقه‌ها در سطح بالایی نبود و درواقع که میان دارندگان کمربند قرمز و آبی برگزار می‌شد. اصلانی در این مسابقه‌ها سوم شد.
 

اصلانی در آغاز ورزش قهرمانی خود در چند مسابقۀ آزاد تهران حضور پیدا کرد و به مقام نخست دست یافت. در 1368 ش، در مسابقۀ قهرمانی باشگاههای کشور در اراک همراه با تیم دخانیات در دستۀ هفتم شرکت کرد و مدال طلا را از آن خود ساخت (همو، 539).
حسن اصلانی هرچند در سالهای 1368 تا 1370 ش در اردوهای تیم ملی حضور داشت، اما به‌طور رسمی عضو تیم ملی نبود، تا آنکه در مسابقه‌های قهرمانی آسیا که در 1992 م/ 1371 ش به میزبانی مالزی در کوالالامپور برگزار می‌شد، به‌عنوان یکی از اعضای تیم ملی تکواندو، به آن مسابقه‌ها اعزام شد. وی توانست در دستۀ وزن هشتم در این مسابقات صاحب مدال نقره شود. اصلانی پس از فریبرز عسگری که عنوان قهرمانی را کسب کرد، بیشترین امتیازات را در این رقابتها برای تیم ملی ایران به دست آورد. در همین سال، مسابقه‌های ارتشهای جهان به میزبانی ایران در تهران برگزار شد که حسن اصلانی با اقتدار به‌عنوان قهرمانی دست یافت و مدال طلا را بر گردن آویخت (نک‍ : همانجا، نیز 541).
در سال 1993 م/ 1372 ش، مسابقه‌های ارتشهای جهان این‌بار به میزبانی کانادا در شهر کینگزتاون برگزار شد. در ابتدا حسن اصلانی در این مسابقه‌ها دو حریف در دور مقدماتی را شکست داد و مدال برنزش مسجل شد، ولی در ادامه با ناکامی مواجه شد و به‌دلیل کم‌آبی شدید بدنش نتوانست تا دیدار نهایی پیش رود و درنهایت به همان مدال برنز رضایت داد (همو، 540).
در مسابقه‌های جام جهانی که در 1997 م/ 1376 ش به میزبانی مصر در قاهره برگزار شد، پس از قرعه‌کشی، قرعۀ اصلانی در نخستین مبارزه در برابر یکی از نامدارترین قهرمانان جهان، کیم جو چونگ از کرۀ جنوبی افتاد؛ قهرمانی که در هیچ مبارزه‌ای به حریف خود امتیاز نداده بود. در این پیکار، حسن اصلانی با وجود نبرد درخشانی که از خود به نمایش گذارد، با یک امتیاز مغلوب وی شد و از دور رقابتها کنار رفت.
در همان سال، مسابقه‌های قهرمانی جهان به میزبانی کشور چیـن در هنگ‌کنگ برگزار شد و اصلانی در این رقابتها با اندکی ناکامی بر سکوی دوم جهان ایستاد و مدال نقرۀ جهان را بر گردن آویخت (کدخدازاده، 541).
در سال 1998 م/ 1377 ش، در بازیهای آسیایی که به میزبانی کشور تایلند در بانکوک برگزار شد، اصلانی با حضور در دستۀ سنگین‌وزن (وزن هشتم)، در دور اول با حلیم از کشور اندونزی روبه‌رو شد که مبارزه به تساوی 3 بر 3 رسید؛ ولی با نظر داوران اصلانی پیروز میدان اعلام شد. در مبارزۀ بعدی، حسن اصلانی در مقابل کیم جی گیونک از کرۀ جنوبی به میدان رفت که در پایان مغلوب وی شد و به نشان برنز مسابقات دست یافت. در همین سال، مسابقه‌های جام جهانی در زیندل‌فینگن آلمان برگزار شد که در این رقابتها نیز اصلانی نشان برنز کسب کرد.
حسن اصلانی در ژوئن 1999/ خرداد 1378، در مسابقه‌های قهرمانی جهان که به میزبانی کانادا برگزار می‌شد، شرکت کرد، ولی به‌دلیل شرایط جسمی نامناسب نتوانست در مسابقه‌ها حضور یابد و پس از آن نیز به‌سبب وضعیت نابسامان جسمی با تشخیص پزشکان از ورزش تکواندو خداحافظی کرد (همو، 540-541).

مأخذ

کدخدازاده، اسماعیل، سرآمدان ورزش ایران، تهران، 1388 ش.

اسماعیل کدخدازاده (برگرفته از سرآمدان ورزش ایران)
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: