صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / اسلامی /

فهرست مطالب

اسلامی


آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 28 دی 1402 تاریخچه مقاله

اسلامی \eslāmī\، هادی (1318-1372 ش/ 1939-1993 م)، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون.

هادی اسلامی در محلۀ پامنارِ تهران چشم به جهان گشود و فعالیتهای هنری خود را از دورۀ دبیرستان آغاز کرد. وی به دانشکدۀ تئاتر رفت و با مدرک فوق دیپلم در سال 1342 ش فارغ‌التحصیل شد و در همان سال، با بازی در نمایشنامۀ روسری قرمز در شمار هنرمندان حرفه‌ای تئاتر درآمد.
هادی اسلامی در سال 1346 ش، نمایشنامۀ زیر گذر لوطی صالح را که خود نوشته بود، روی صحنه برد که با استقبال فراوان روبه‌رو شد («یادی ... »، بش‍‍‌ ). پس‌ازآن، هادی اسلامی کار در تئاتر را با دلگرمی بیشتری ادامه داد، تا آنکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بازی در سینما را آغاز کرد. دست شیطان (1360 ش) نخستین فیلمی بود که از او به نمایش درآمد و پس از آن تا 1372 ش، به کار بازیگری در سینما به‌صورت مداوم ادامه داد و در چند فیلم نقش‌آفرینی کرد. موج طوفان، مرگ سفید، ملخ‌زدگان، مترسک، اتوبوس، آوار، معما، میهمانی خصوصی، قصۀ زندگی، آشیانۀ مهر، مقاومت، بهار در پاییز، جهیزیه برای رباب، سرب، شاخه‌های بید، خواستگاری، دل نمک، قطب مخوف، شتاب‌زده، ساده‌لوح، مستأجر و طعمه از جملۀ این فیلمها بودند («هادی ... »، بش‍‌ ).
هادی اسلامی در طرح ارزشیابی هنرمندان به کسب درجۀ دکترای تئاتر نائل شد. او در چهارمین جشنوارۀ فیلم فجر در 1364 ش در تهران، برندۀ جایزۀ لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم اتوبوس به کارگردانی یدالله صمدی شد؛ همچنین در هفتمین جشنوارۀ فیلم فجر در 1367 ش، کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در فیلم سرب به کارگردانی مسعود کیمیایی و در سال 1371 ش، کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در فیلم طعمه به کارگردانی فرامرز صدیقی در این جشنواره شد.
هادی اسلامی افزون‌بر سینما، در چند سریال تلویزیونی ازجمله مرغ حق در نقش شهید مدرس نیز بازی کرده بود («یادی»، بش‍‌ ).
اسلامی قصد داشت نمایشنامۀ زیر گذر لوطی صالح را بار دیگر روی صحنه بیاورد، اما موفق نشد و پس از نقش‌آفرینی در فیلم طعمه، برای آخرین‌بار در 1372 ش، در فیلم بدل بازی کرد و سرانجام در 7 مرداد 1372 در 54سالگی دراثر سکتۀ قلبی در تهران درگذشت و در گورستان ابن‌بابویه به خاک سپرده شد.

مآخذ

«هادی اسلامی»، سوره‌سینما (مل‍‌ )؛ «یادی از هادی اسلامی در شبکۀ نمایش»، جام‌جم‌آنلاین (مل‍ )؛ نیز: 

Jamejamonline, www. press. jamejamonline. ir / news preview/ 1254449447996212027; Sourehcinema, www. sourehcinema.com/ people/ people.aspx?Id=138112170300 (acc.19/ 06/ 1397).
فهیمه خسروی آدینه‌وند
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: