صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / اسکندری، محله /

فهرست مطالب

اسکندری، محله


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 28 دی 1402 تاریخچه مقاله

اسکندری \eskandarī\، محله‌ای واقع در منطقۀ 11 شهرداری تهران.
این محله بـا وسعتی حدود 4 کمـ2، به‌شکل طولی از شمال به جنوب کشیده شده، و از شمال به خیابان آذربایجان، از جنوب به خیابان کمیل، از شرق به خیابانهای کمالی و باستان، و از غرب به بزرگراه نواب محدود است («محله ... »، 2).
پیشینۀ سکونت در محدوده‎ای که بعدها محلۀ اسکندری در آن شکل گرفت، به زمان پهلوی اول بازمی‎گردد. در آن زمان، چند خانوادۀ مهاجر در زمینهای این منطقه به کشت تره‎بار می‎پرداختند. وجود پادگان باغ‌شاه از دیگر عوامل شکل‎گیری محلۀ اسکندری است که باعث جذب جمعیت در این منطقه شده است.
از جملۀ قدیمی‎ترین بناهای محلۀ اسکندری، مسجد امام محمد باقر (ع) است که در 1327 ش ساخته شده است، اما از آن زمان تا کنون ساخت آن را نیمه‎تمام رها کرده‌اند. در مجاورت این مسجد، گرمابه‎ای قدیمی به نام مسلمین قرار داشت که امروزه تخریب شده است. به‌سبب بافت قدیمی محلۀ اسکندری، شماری خانه‎های قدیمی در این محله وجود دارد که از معروف‎ترین آنها خانۀ باباسنگانی (از اهالی قدیمی و از معتمدان محلۀ اسکندری)، واقع در کوچه‎ای به همین نام است.
امروزه با فرسوده‌شدن بافت محلۀ اسکندری، مجوزِ تخریب و تجدید ساخت از سوی شهرداری منطقه با رعایت ضوابط خاص و به‎صورت 4 طبقه روی پیلوت در متراژ و واحدهای مختلف صادر می‎شود و شهرداری برای نوسازی، تسهیلات ویژه‎ای مانند وام با درصد بهرۀ پایین و جز آن اعطا می‎کند. در این محله، ابعاد خانه‎ها کوچک، و زمین آنها معمولاً بین 50 تا 150 متر است؛ کمتر و بیشتر از این متراژها به‌ندرت یافت می‎شود.
محلۀ اسکندری در سرشماری سال 1385 ش، دارای 484‘19 تن جمعیت در قالب 672‘2 خانوار بوده است («محله»، 2). از امکانات موجود در این محله می‎توان به 3 باب مدرسۀ ابتدایی، دو باب مدرسۀ راهنمایی، یک مسجد، 3 داروخانه، 4 حسینیه، یک مرکز آتش‎نشانی (ایستگاه 52)، فروشگاه اتکا، مرکز پست، ایستگاه متروی نواب، دو درمانگاه، 8 بانک خصوصی و دولتی، سرای محله و خانۀ سلامت اشاره کرد.
محلۀ اسکندری یکی از محله‎های مناطق مرکزی تهران است که خیابانهای اصلی آن از راههای ارتباطی منطقه به شمار می‎آید؛ به‌همین‌سبب، از مشکل ترافیک و پیامدهای آن مانند آلودگی هوا و آلودگی صوتی بی‎نصیب نمانده است. خیابان اسکندری با مسیر حرکت از جنوب به شمال به‌سمت مرکز شهر در ساعتهای آغازین صبح و شب متحمل بار ترافیکی سنگینی است که گاهی در تقاطعها به گره ترافیکی بدل می‎شود. اتصال به خیابانهای آذربایجان و جمهوری در شمال محله و خیابان کمیل در جنوب که بسیار پررفت‎وآمدند، سبب اصلی ترافیک سنگین محله در ساعتهای یادشده است. بااین‌حال، در محلۀ اسکندری، بوستانهای عمومی و فضای سبز به میزان لازم وجود ندارد تا بتواند از آلودگی هوا بکاهد؛ اما درعین‌حال دسترسی به متروی نواب و خیابان جمهوری و خطوط سریع‎السیر شرکت واحد اتوبوس‌رانی، برای اهالی امکان ارتباطی خوبی با مناطق مختلف شهر تهران فراهم کرده است. همچنین نزدیکی این محله به مراکز خرید و فروشگاههای بزرگ، امتیازی برای آن محسوب می‌شود («محله»، 8).
خیابانهای اصلی محلۀ اسکندری عبارت‌اند از: خیابانهای اسکندری، جمهوری، باستان، آذربایجان، امام خمینی، کمالی، کمیل، مرتضوی، شکوفه و چنگیزی (سلیمانی).

مآخذ

سلیمانی، محسن، تحقیقات میدانی؛ «محلۀ اسکندری، شهرداری منطقۀ 11»، فرهنگی (مل‍‌ )؛ نیز:

Farhangi, www.farhangi.tehran.ir.
محسن سلیمانی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: