صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / استاد معین، کتابخانه /

فهرست مطالب

استاد معین، کتابخانه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 28 دی 1402 تاریخچه مقاله

استاد معین، کتابخانه \ketāb-xāne-ye ostād moʾīn\، کتابخانه‌ای واقع در کیلومتر 19 جادۀ مخصوص تهران ـ کرج.
این کتابخانه در 1374 ش، با هدف گسترش فضای فرهنگی، افزایش سرانۀ مطالعه، و پرکردن اوقات فراغت اقشار مختلف جامعه، به‌ویژه دانش‌آموزان تأسیس شد. کتابخانۀ استاد معین در ساختمان خانۀ فرهنگ وردآورد واقع شده، و دارای 75 مـ2 زیربنا، و متشکل از یک مخزن، بخش مرجع، بخش کودک‌و‌نوجوان و بخش نشریات، و دارای حدود 9هزار جلد کتاب با موضوعات کلیات، فلسفه، روان‌شناسی، ادیان، تاریخ و جغرافیا، علوم کاربردی و علوم اجتماعی، هنر و ادبیات است.
کتابخانۀ استاد معین به‌صورت مخزن یا قفسۀ باز اداره می‌شود و تمامی اعضای آن می‌توانند با مراجعۀ مستقیم به قفسه‌ها، به منابع مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. گفتنی است که این کتابخانه سالن مطالعه ندارد و کتابها فقط به‌صورت امانت استفاده می‌شوند.
منابع مورد نیاز کتابخانۀ استاد معین تنها از طریق خرید از نمایشگاههای مختلف مانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب و نمایشگاه یاد یار مهربان، و با بودجه‌ای فراهم می‌شود که سازمان فرهنگی و هنری شهرداری در اختیار این کتابخانه قرار می‌دهد. این کتابهای خریداری‌شده پیش از ارسال به کتابخانه، توسط واحد فهرست‌نویسی متمرکز موجود در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، فهرست‌نویسی و آماده‌سازی، و سپس به آنجا ارسال می‌شود.
از دیگر فعالیتهایی که در کتابخانۀ استاد معین انجام می‌شود، می‌توان به برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی، نقد کتاب، برپایی اردو برای اعضا، بازدید از نمایشگاههای مختلف کتاب، و بازدید از کتابخانه‌های بزرگ شهر تهران اشاره کرد.
کتابخانۀ استاد معین زیر نظر سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران اداره می‌شود و همه‌روزه به‌جز روزهای تعطیل از ساعت 8 تا 19 به ارائۀ خدمات به مراجعان می‌پردازد.

مأخذ

عسگری (از مسئولان کتابخانۀ استاد معین)، گفت‌و‌گو با مؤلف.

محسن سلیمانی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: