صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / استاد معین /

فهرست مطالب

استاد معین


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 28 دی 1402 تاریخچه مقاله

استاد معین \ostād moʾīn\، محله‌ای واقع در غرب تهران، در منطقۀ 9 شهرداری. 
این محله از شمال به خیابان آزادی، از جنوب به خیابان هاشمی، از شرق به محلۀ دکتر هوشیار و بلوار استاد معین، و از غرب به بزرگراه آیت‌الله سعیدی و فرودگاه مهرآباد محدود است. محدودۀ این محله، بخشی از زمینهای طرشت بوده است. 
پیشینۀ ساخت‌وساز در محلۀ استاد معین به سالهای آغازین دهۀ 1340 ش بازمی‌گردد. تا پیش از آن، زمینهای این محله بستر رودخانه و محل تجمع آبهای سطحی بود که رفته‌رفته با ساخت‌و‌سازهای پراکنده در آن، هستۀ نخستین محله شکل گرفت. در آن زمان این محله سینالکو خوانده می‌شد و بیشتر اهالی آن را مردمانی مهاجر از شهرستانهای قزوین، ساوه و همدان تشکیل می‌دادند. 
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به‌سبب وجود بلوار استاد معین در این محله، نام این محله به استاد معین تغییر کرد. مساحت خانه‌های مسکونی در محلۀ استاد معین، میان 30 تا 200 مـ2 است و خانه‌هایی با مساحت بیش از 200 مـ2، به‌ندرت در آنجا یافت می‌شود. با فرسوده‌شدن بافت محلۀ استاد معین از اوایل دهۀ 1370 ش، شهرداری تهران به‌منظور نوسازی بافت فرسودۀ شهری، تسهیلات ویژه‌ای را در نظر گرفته است؛ در این نوسازی بیشتر خانه‌های کمتر از 80 مـ2، با یکدیگر تجمیع می‌شوند تـا از فضای موجود بهره‌برداری بهینه‌تری صورت گیرد. 
وجود برج آزادی به‌عنوان نماد تهران و همچنین میدان آزادی در محدودۀ محلۀ استاد معین بر اهمیت این محله افزوده است؛ برج آزادی از مراکز گردشگری تهران است، و میدان آزادی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین میدانها و از مهم‌ترین مبادی ورودی تهران از سمت غرب به شمار می‌رود و ازاین‌رو به یکی از پرآمدوشدترین میدانهای پایتخت بدل شده است. 
خیابان آزادی که مرز میان محلۀ استاد معین و محلۀ قدیمی طرشت به شمار می‌رود، یکی از مسیرهای اصلی محله است که به میدان انقلاب منتهی می‌گردد. بزرگراه آیت‌الله سعیدی که از غرب این محله می‌گذرد، دسترسی به جادۀ قدیم کرج و جادۀ ساوه را آسان کرده است. پایانۀ شرکت واحد اتوبوس‌رانی و پایانۀ اتوبوسهای بین‌شهری در ضلع شمال غربی میدان آزادی که در محلۀ مجاور جای دارند، بر آمدوشد و رونق محله افزوده‌اند، و ایستگاه متروی استاد معین موجب رونق هرچه‌بیشتر حمل‌و‌نقل عمومی در آنجا گردیده است. هم‌جواری با فرودگاه مهرآباد نیز از دیگر ویژگیهای محله است. وجود میدان میوه‌وتره‌بار و جایگاه سوخت‌گیری بنزین که در این محله قرار دارد، از اهمیت آنجا در زمینۀ خدمات عمومی محسوب می‌شود. وجود ساختمان آموزش‌و‌پرورش منطقۀ 9، مخابرات و همچنین ساختمان مرکزی شهرداری منطقۀ 9، به این اهمیت افزوده است و ساکنان برای حل‌وفصل امور مربوط، به‌راحتی می‌توانند به این مراکز مراجعه نمایند. 
برخی از مواردی که از نقاط قوت محلۀ استاد معین به شمار می‌رود، می‌تواند به‌عنوان تهدید نیز مطرح شود؛ ازجمله وجود فرودگاه، میدان و خیابانهای اصلی در اطراف محله و آمدوشدهای فراوان در طول شبانه‌روز، موجب آلودگی صوتی و هوا و همچنین راه‌بندانهای سنگین می‌شود. از دیگر نقاط ضعف این محله می‌توان به فرسوده‌بودن بافت شهری و مقاوم‌نبودن بسیاری از خانه‌های آن در برابر زمین‌لرزه اشاره کرد. همچنین نامناسب‌بودن بافت محله، ساخت‌وسازهای چندسالۀ اخیر، و افزایش تراکم جمعیتی در آپارتمانها و به‌تبع آن، ایجاد سروصدای زیاد و کاهش فضای موجود در محله به‌خصوص برای پارک خودروها از دیگر معضلات محلۀ استاد معین است. 
از امکانات شاخص موجود در محلۀ استاد معین می‌توان به پارکِ المهدی در ضلع جنوب شرقی میدان آزادی و شهر کتاب و دریاچۀ مصنوعی واقع در آن، و همچنین فروشگاههای امکان و صرفه در بلوار استاد معین اشاره کرد. با توجه به نزدیکی محلۀ استاد معین به فرودگاه مهرآباد و پایانۀ مسافربری برون‌شهری، ساخت هتل و مهمان‌خانه در آن، می‌تواند هم باعث رونق این محله و هم رفع نیاز مسافرانی باشد که از طریق فرودگاه مهرآباد و پایانۀ مسافربری آزادی (غرب) وارد تهران می‌شوند. 
دسترسی به محلۀ استاد معین از سمت جنوب از طریق بزرگراه آیت‌الله سعیدی و بلوار استاد معین؛ از سمت غرب از طریق همین بزرگراه و خیابانهای هاشمی و دام‌پزشکی؛ و از سمت شمال از طریق خیابان آزادی و بلوار استاد معین امکان‌پذیر است. این محله دارای یک میدان اصلی به‌نام میدان استاد معین است. 

مآخذ

سلیمانی، محسن، تحقیقات میدانی؛ «شهرداری منطقۀ 9 تهران»، فرهنگی (مل‍‌ )؛ نیز: 

Farhangi, www.farhangi.tehran.ir. 
محسن سلیمانی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: