صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / اسپیناس خلیج فارس، هتل /

فهرست مطالب

اسپیناس خلیج فارس، هتل


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 27 دی 1402 تاریخچه مقاله

اسپیناس خلیج ‌فارس، هتل \hotel(l-e) espīnās-e xalīj-e fārs\، هتلی پنج‌ستاره از مجموعه‌هتلهای اسپیناس (گشایش: 1388 ش/ 2009 م)، به مدیریت علی‌اصغر امیری، واقع در بلوار کشاورز.

علی‌اصغر امیری (ز 1344 ش، یزد) تحصیلات خود را در رشتۀ معماری، گرایش مدیریت در امور ساخت‌‌وساز واحدهای مسکونی و هتل در تهران به پایان رساند و در 1360 ش، فعالیت در زمینۀ احداث واحدهای مسکونی و تجاری را با گشایش «دفتر فنی اسپیناس» در تهران به‌صورت حرفه‌ای آغاز کرد.
اسپیناس در گویش تالشی، به معنای اسکان در محلی خوش آب‌وهوا ست. این نام‌گذاری نشان‌دهندۀ هدف این دفتر فنی در اجرای طرحهای خود بوده است. امیری در اجرای پروژه‌های کاری این شرکت، از گروهی از همکاران و متخصصان زبدۀ معماری یاری گرفت. پس از گذشت 10 سال و کسب تجربه در ساخت واحدهای مسکونی و تجارتی، وی تصمیم گرفت دامنۀ فعالیتهای این شرکت را گسترش دهد؛ بنابراین، با درنظرگرفتن نیاز کشور به هتلهای مناسب و مطابق با استانداردهای جهانی و نیز با توجه به نادیده‌گرفته‌شدن ظرفیتهای صنعت گردشگری در ایران، در زمینۀ ساخت هتل و استانداردهای هتل‌سازی مطالعاتی انجام داد.
شرکت اسپیناس پس از تحقیقات و بررسیهای کارشناسانه، شهر بندری آستارا را به‌دلیل موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فردش از نظر آب‌‌و‌هوا و همچنین وجود مرزهای مشترک آبی و خاکی با کشورهای همسایۀ شمالی ایران، برای ساخت هتلی برگزید. این شرکت سرانجام، پروژۀ ساخت هتل اسپیناس آستارا را با بالاترین استانداردهای زمان خود (دهۀ 1370 ش)، در این شهر و در کنار دریاچۀ طبیعی استیل، که پناهگاه زمستانی انبوه پرندگان مهاجر است، اجرا کرد. هتل پنج‌ستارۀ اسپیناس آستارا با مساحت حدود 000‘50 مـ2 و با 160 اتاق، سوئیت و رویال‌سوئیت مجهز به رادیو و تلویزیون داخلی، در 1371 ش به بهره‌برداری رسید. این هتل با دراختیارگذاشتن امکانات رفاهی روز نظیر کافه، 4 رستوران، سالن اجتماعات، سالن نمایش، زمین تنیس، استخر و سونا، باشگاه ورزشی و امکانات قایق‌رانی، جت‌اسکی و محل بازی کودکان و نیز نزدیکی به چشمۀ آب‌گرم یددار «کوته‌کومه» و ساحل «صدف» آستارا به مدت 7 سال، نشان بهترین مرکز ارائۀ خدمات را دریافت کرد و بیش از 150 لوح تقدیر از سازمانها و شرکتهای مختلف گرفت.
پس از تجربۀ موفق هتل اسپیناس آستارا، علی‌اصغر امیری بر آن شد تا نام اسپیناس را به‌عنوان یک نشان تجاری ایرانیِ فعال در حوزۀ هتل در داخل و خارج از کشور گسترش دهد؛ ازاین‌رو، طراحی و ساخت نزدیک به 30 هتل را در مراکز استانها و شهرستانهای نیازمند به هتلهایی با استاندارد روز در چشم‌انداز آیندۀ خود پیش‌بینی کرد.
در سال 1386 ش، کارهای بنای دومین هتل از مجموعه‌هتلهای اسپیناس در تهران آغاز شد. علی‌اصغر امیری در سمت مدیرعامل هتل اسپیناس مصمم بود تا هتلهای این شرکت را با بالاترین استاندارهای جهانی طراحی کند؛ بنابراین، در این سال، امیری و گروه مهندسان شرکت اسپیناس کار طراحی و احداث هتل را با تجمیع 7 قطعه زمین مسکونی، مجموعاً به مساحت بیش از 000‘4 مـ2 آغاز کردند. کار ساخت این هتل در 1388 ش، در 18 طبقه و حدود 500‘ 28 مـ2 زیربنـا به پایان رسید. شرکت اسپیناس به‌منظور تمایز نام این هتل با نام دیگر هتلهای زنجیره‌ای این شرکت، هتل نوبنیاد را اسپیناس خلیج فارس نام‌گذاری کرد. هتل اسپیناس خلیج فارس از سوی مرکز جهانی استانداردهای هتل، واقع در کشور سویس، بازبینی و به‌عنوان هتلی پنج‌ستاره شناخته شد.
هم‌زمان با ساخت این هتل، شرکت اسپیناسْ مرکزی برای آموزش هتلداری و مهمان‌داری راه‌اندازی کرد. بیشتر کارآموزان این مرکز از فارغ‌التحصیلان رشته‌های هتلداری یا زبانهای خارجی بودند و توانایی مکالمه به حداقل یکی از زبانهای انگلیسی، فرانسه، ایتالیایی، آلمانی، ترکی و روسی را داشتند. در این مرکز آموزشی، که در همسایگی ساختمان هتل اسپیناس خلیج فارس واقع است، کلیۀ نیروها و پرسنل مورد نیاز هتلِ درحال‌ساخت با اصول هتلداری، پذیرایی و خدمات‌رسانی به صورت حرفه‌ای آشنا شده، به استخدام هتل درآمدند؛ به‌این‌ترتیب، هتل اسپیناس خلیج فارس از بدو فعالیت، از نیروهایی آموزش‌دیده و مسلط به خدمات بهره برد و همین امر سبب شد تا در مدتی کوتاه پس از گشایش، رضایت مهمانان را جلب کند.
در معماری این هتل، تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و معماری نوین اروپایی به کار رفته است. ورودی هتل اسپیناس خلیج فارس با ستونهای سنگی، سقف مشبک و شماری پلکان، محوطۀ هتل را با دیگر ساختمانهایِ بلوار کشاورز متمایز می‌کند. لابی بزرگ هتل با نمادها و تندیسهایی مربوط به دورۀ هخامنشی آراسته شده است. در ضلع شرقی لابی، کافه‌تریایی قرار دارد که با چشم‌اندازی به بلوار کشاورز، محل مناسبی برای پذیرایی و ملاقاتهای روزانه به شمار می‌رود. در گوشه‌ای از کافه، پیانویی وجود دارد که در ساعتهایی از روز برای مهمانان نواخته می‌شود. در ضلع غربی لابی، پلکان قوس‌دارِ سنگی و سفیدرنگی وجود دارد که به تالار پذیرایی هتل در طبقات بالا منتهی می‌شود. سقف بخشی از مرکز لابی، هم‌ارتفاع با ساختمان در طبقۀ هجدهم ساخته شده است و اندامهای مختلف طبقات فوقانی در اطراف آن قرار دارد. این فضا با نورپردازی متنوع، شکوه و زیبایی را به بیننده القا می‌کند. دفترهای بازاریابی و فروش، تشریفات و مدیریت خدمات اقامتی هتل نیز در دو سوی ضلع جنوبی هتل قرار دارد. 4 دستگاه آسانسور برای رفت‌وآمد مهمانان به طبقات بالا تعبیه، و یک دستگاه نیز مخصوص کارمندان هتل در نظر گرفته شده است.
هتل اسپیناس خلیج فارس دارای 224 واحد اقامتی، شامل اتاقهای یک‌تخته و دوتخته، و 4 نوع سوئیت با ویژگیهای متنوع است. این سوئیتها به ترتیب بزرگی و کیفیت چنین نام‌گذاری شده‌اند: سوئیت جونیور که دارای یک اتاق نشیمن و یک اتاق خواب است؛ بیزینس‌سوئیت که فضایی مناسب برای جلسه‌های کاریِ مهمانان تجارت‌پیشه دارد؛ سوئیت لاکچری که دارای یک اتاق نشیمن، یک اتاق خواب و یک اتاق خانواده است؛ و سوئیت پرزیدنت که مجلل‌ترین واحد اقامتی هتل اسپیناس خلیج فارس است و یک اتاق نشیمن بزرگ و دو اتاق خواب، با امکانات رفاهی‌ای مانند دو تلویزیون بزرگ، میز غذاخوری، دو سرویس بهداشتی و حمام، شومینه، میز اداری، چاپگر و فکس که 120 مـ2 مساحت دارد. تمامی واحدهای اقامتی این هتل، به امکاناتی ازقبیل اینترنت بدون سیم و دسترسی به شبکه‌های خبری ماهواره‌ای مجهزند.
هتل اسپیناس خلیج فارس با داشتن 3 تالار، محل مناسبی برای برگزاری جشنها و مراسم خصوصی به شمار می‌آید. در طبقۀ همکف و در ضلع جنوبی لابی، بزرگ‌ترین تالار هتل، به نام پاسارگاد، جای دارد. این تالار با دو ورودی جداگانه، محیطی بزرگ و باشکوه به گنجایش حدود 700 تن و دراختیارداشتن امکانات روز، فضایی مناسب را برای برگزاری مراسم، سمینارها و همایشها فراهم می‌کند. تالار خلیج فارس با آرایه‌بندیهای اشرافی و گنجایش 400 تن برای مراسم و همایشهای بین‌المللی، در طبقۀ دوم هتل جای دارد. اتاق مهمانان ویژه نیز با گنجایش 150 تن، در همین طبقه جای دارد و محلی برای برگزاری نشستها و ضیافتهای کاری به شمار می‌رود.
هتل اسپیناس خلیج فارس با داشتن 4 رستوران، تنوع منوهای غذایی و محیطهای مختلف صرف غذا را در اختیار مهمانان قرار می‌دهد. رستوران مدیترانه در طبقۀ دوم با چشم‌اندازی از درختهای کهن‌سال بلوار کشاورز، با غذاهای مختلف ایرانی و فرنگی و بوفۀ سالادهای متنوع از مسافران پذیرایی می‌کند. رستورانهای تایلندی و فرانسوی، که در طبقۀ سیزدهم هتل قرار دارند، با معماری خاص و غذاهای بومی این کشورها، فضاسازی مناسبی را به وجود می‌آورند. از داخل این دو رستوران، نمایی زیبا از شهر تهران دیدنی است. سفره‌خانۀ سنتی اسپیناس نیز با الهام از معماری قدیم شهر یزد و به‌کارگیری تزیینهای سنتی، محیط مناسبی برای معرفی سنتهای اصیل ایرانی به مهمانان غیرایرانی فراهم آورده است. این سفره‌خانه در طبقۀ منفی یک قرار دارد.
مجموعۀ تندرستی هتل اسپیناس خلیج فارس نیز با دربرداشتن امکاناتی چون باشگاه ورزشی، اتاق ماساژ، استخر، جکوزی، سونای خشک و بخار در طبقۀ چهارم منفی، از دیگر امکانات رفاهی هتل برای مهمانان است. در طبقۀ دوم و سوم منفی، واحدهای رخت‌شوی‌خانه، انبار، آشپزخانه، سردخانه و تأسیسات هتل جای دارد. توقفگاه اختصاصی هتل نیز با گنجایش حدود 300 خودرو، در بخشی جداگانه واقع شده است.
ساختار زیبای ساختمان، بهره‌مندی از امکانات روز و کیفیت خوب خدمات هتل اسپیناس خلیج فارس سبب شده است تا با وجود گذشت مدت‌زمانی اندک از گشایش، مهمانان و مقامات کشوری، لشکری، اقتصادی و سیاسی ایران و دیگر کشورها استقبالی گسترده از آن کنند؛ به‌گونه‌ای‌که تاکنون (1391 ش)، شمار بسیاری از سران عالی‌رتبۀ کشورهای جهان، که به مناسبتهای مختلف به ایران سفر کرده‌اند، در این هتل اقامت داشته‌اند. همچنین هتل اسپیناس پذیرای بسیاری از اعضای تیمهای مختلف ورزشی است که برای مسابقات بین‌المللی از دیگر کشورها به ایران می‌آیند. گفتنی است که در «شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد»، که از پنجم تا دهم شهریور 1391 در تهران برگزار شد، هتل اسپیناس خلیج فارس میزبان سران و نمایندگان سیاسی بیش از 50 کشور بوده است. از دیگر مهمانان این هتل نیز می‌توان به هوگو چاوز (رئیس‌جمهور وقت ونزوئلا)، رجب طیب اردوغان (نخست‌وزیر وقت ترکیه) و کوفی عنان (رئیس اسبق سازمان ملل متحد) اشاره کرد.
موفقیت هتلهای زنجیره‌ای اسپیناس موجب شد تا شرکت اسپیناس در ادامۀ برنامه‌های خود مبنی‌بر گسترش مجموعه‌هتلها و احداث مراکز اقامتی نمونه در کشور از 1389 ش، طراحی و ساخت هتلی را با درنظرگرفتن تمامی استانداردهای یک هتل پنج‌ستاره و حتى افزون‌بر آن، با هدف بنای نمادی برای گردشگری در کشور آغاز کند. این هتل که با نام اسپیناس بهرود در منطقۀ سعادت‌آباد تهران دایر است، از نظر وسعت، امکانات و استاندارد بالای کیفی از دید بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی، در ردۀ هتلهای هفت‌ستاره قرار دارد. با توجه به آنکه براساس قوانین ستاره‌دهی به هتلها، بالاترین درجه پنج‌ستاره است، در اصطلاحات کارشناسی این زمینه، هفت‌ستاره به هتلهای اَبَرستاره‌ای اطلاق می‌شود که تمامی استانداردهای راههای دسترسی، مصالح مورد استفاده و امکانات را با هدف ایجاد نمادی برای شهر، کشور و یا صنعت، بیشتر از هتلهای پنج‌ستاره رعایت می‌کند.

مآخذ

امیری، علی‌اصغر (مدیرعامل هتل اسپیناس خلیج فارس)، گفت‌و‌گو با مؤلف.

علیرضا بنی‌جانی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: