صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / اسپندی، جام مسابقات فوتبال /

فهرست مطالب

اسپندی، جام مسابقات فوتبال


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 27 دی 1402 تاریخچه مقاله

اسپندی، جام مسابقات فوتبال\jām-e mosābeqāt-e fūtbāl-e espandī\، نخستین رقابتهای قهرمانی باشگاههای فوتبال تهران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی. 
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 1357 ش/ 1979 م، مسابقات لیگ تخت‌جمشید نیز نیمه‌کاره ماند و فدراسیون فوتبال ایران برای مدتی تعطیل شد. در فاصلۀ تشکیل دوبارۀ فدراسیون فوتبال، با همت تنی چند از فوتبال‌دوستان، تصمیم گرفته شد که دور جدیدی از مسابقات فوتبال برپا شود؛ ازاین‌رو، جام شهید مهدی صمدی اسپندی به‌شکل غیررسمی در 1358 ش، برگزار شد. تیمهای حاضر به 5 گروه تقسیم شدند و در دور دوم، تیمهای برتر در دو گروه به رقابت پرداختند. از این میان، 4 تیم پرسپولیس، شاهین، سرباز و پاس به مرحلۀ نیمه‌نهایی صعود کردند و سرانجام تیمهای پرسپولیس و پاس به مسابقۀ پایانی راه یافتند. در مسابقۀ پایانی، تیم پرسپولیس موفق شد در ضربات پنالتی تیم پاس را شکست دهد و مقام قهرمانی بازیها را از آن خود سازد. چون این مسابقات در نبود فدراسیون فوتبال و به‌صورت غیررسمی برگزار می‌شد و همچنین نهادی دولتی آن را حمایت نمی‌کرد، از تیمهای حاضر، نتایج بازیها و تیمهای برتری که راهی دور بعد شدند، آگاهی چندانی در دست نیست. جام شهید اسپندی هم پس از یک دوره برگزاری، به‌سبب آغاز جنگ عراق با ایران متوقف شد. 
شهید مهدی صمدی اسپندی که این بازیها به یاد او انجام گرفت، در 1335 ش، در تهران زاده شد. او از اهالی خیابان شهباز (هفده شهریور کنونی) تهران بود و در دوران نوجوانی علاقۀ فراوانی به فوتبال داشت و در تیم فوتبال جوانان باشگاه تهران‌جوان نیز بازی می‌کرد. وی با اوج‌گیری جریان انقلاب اسلامی به صف انقلابیون پیوست و در مبارزه برضد حکومت پهلوی فعالانه شرکت داشت. 
مهدی اسپندی سرانجام در راه دفاع از انقلاب اسلامی، در 17 اسفند 1357، در 22سالگی، هنگام درگیری با ضدانقلابیون، در خیابان شهباز جنوبی به شهادت رسید. 

مأخذ

ابوطالب، پرویز (بازیکن و مربی پیشین فوتبال)، گفت‌و‌گو با مؤلف.

میلاد شعبانی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: