صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / ارم /

فهرست مطالب

ارم


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 27 دی 1402 تاریخچه مقاله

ارم \eram\، محله‌ای واقع در منطقۀ 5 شهرداری تهران. 
این محله با وسعتی درحدود 7/ 272 هکتار، از شمال به بزرگراه آیت‌الله حکیم، از جنوب بـه آزادراه تهران ـ کرج، از شرق به بزرگراه شهید باکری (بلوارآسیای سابق) و مسیل وسک، و از غرب به رودخانۀ کن محدود است. کوی ارم از شمال با محلۀ سازمان آب، از جنوب با شهرک اکباتان، از شرق با سازمان برنامۀ جنوبی، و از غرب با شهرک صدرا (منطقۀ 22) هم‌جوار است.
اراضی این محدوده در گذشته، جزو زمینهای بایر و باغهای اطراف تهران، و عموماً به روستای کن متعلق بوده که گسترش شهر تهران باعث اتصال این اراضی به شهر، و تغییر کاربری آنها از کشاورزی به مسکونی شده است. پیشینۀ ساخت‌و‌ساز در این محله، به دهۀ 1350 ش بازمی‌گردد. کوی ارم دارای امکانات‌‌‌ تفریحی، تفرجگاهی و ورزشی‌ای مانند ورزشگاه آزادی و پارک ارم است ( اسناد ... ، 16-17). 
امروزه با فرسوده‌شدن بافت مسکونی محلۀ ارم، شهرداری منطقه مجوز تخریب و تجدید ساخت به‌صورت چهار و پنج‌طبقه، روی پیلوت، در متراژهای مختلف و با رعایت ضوابطی خاص را صادر می‌کند (شهرداری ... ، بش‍‌ ). در سرشمـاری سال 1388 ش، محلۀ کوی ارم بیش از 000‘ 23 تن جمعیت داشته است. 
راههای اصلی دسترسی به محلۀ ارم، از شمال از بزرگراه علامه جعفری؛ از شرق، از بزرگراه شهید بـاکری و بلوار فـردوس؛ و از جنـوب، از آزادراه تهران ـ کـرج میسر است. خیابانهای اصلی کوی ارم عبارت‌اند از: بلوارهای فردوس و الهام و خیابانهای بهار شمالی و جنوبی، منوچهری و ارم (نقشه ... ). 

مآخذ

اسناد راهبردی توسعۀ منطقۀ 5، سند راهبردی توسعۀ محلۀ ارم، شهرداری منطقۀ 5، تهران، 1388 ش؛ شهرداری منطقۀ 5 تهران (مل‍‌ )؛ نقشۀ راهنمای منطقۀ 5 تهران، گیتـاشنـاسی، تهـران، 1396 ش؛ نیز: 

Region5, www.region5.tehran.ir (acc. 1397/ 5/ 10). 
محسن سلیمانی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: