صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / ادونتیستها، کلیسای /

فهرست مطالب

ادونتیستها، کلیسای


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 5 دی 1402 تاریخچه مقاله

ادونتیستهـا، کلیسای \kelīsā-ye adventīsthā\، کلیسایی متعلق به ارمنیان شنبه‌دار (ادونتیستها) که در اوایل دوران پهلوی اول ساخته شده است.

ادونتیستها (ظهورگرایان) یكی از 3 گروه هزاره‌گرای مسیحیت‌اند كه اعتقاد به ظهور عیسى مسیح (ع) دارند. این گروه معتقدند كه مسیح (ع) یك دورۀ سعادت هزارساله ایجاد خواهد كرد. آنها یک فرقه از فرقه‌های بسیار و انشعابات فراوان در کلیسای پروتستان‌اند که آن را به‌صورت رسمی در میانۀ سدۀ 19 م کشیش کشاورز، ویلیام میلر تشکیل داد.
شکل استحکام‌یافتۀ ادونتیستها را در بزرگ‌ترین گروه مربوط به این نهضت، یعنی ادونتیستهای روز هفتم، می‌توان مشاهده نمود (هینلز، 17). آنها روز شنبه (روز هفتم) را به‌جای روز یکشنبه مناسب برای عبادت می‌دانند و کتاب مقدس را یگانه‌اصل معتبر ایمان به شمار می‌آورند (گلپایگانی، بش‍‌ ).
یکی از کلیساهای این فرقه در خیابان جمهوری اسلامی و در بن‌بست نو قرار گرفته است. کلیسا متعلق به اوایل دوران پهلوی اول، و گویا در 1328 ش ساخته شده است. نمای شرقی کلیسا تنها نما، و نمای اصلی آن است و از ترکیب سنگ تراورتن سفید و سیمان ساخته شده است. کلیسا از بیرون هیچ مشخصه‌ای جز یک صلیب سیمانی بزرگ ندارد. این صلیب به ارتفاع 8 متر در کنار درِ ورودی بنا جای گرفته، و از نمای ساختمان به‌صورت مایل بیرون زده است. نورگیرهایی نیز به‌صورت نوارهای عمودی شیشه‌ای هم‌راستا با صلیب و در همان ارتفاع قرار دارند. همچنین لبه‌ای پهن و سیمانی در انتهای نما، جایی که نورگیرها تمام می‌شوند، وجود دارد که در آن 6 صلیب کوچک مربعی تعبیه شده است.
در گذشته گچ‌بریهایی در بخش محراب و دیگر فضاهای داخلی بنا وجود داشته که هم‌اکنون به‌دست مالک جدید تخریب شده است. امروزه امکان بازدید از بنا وجود ندارد (میرزایی).

مآخذ

گلپایگانی، محسن، «ادونتیستهـا»، پژوهه (مل‍‌ )؛ میرزایی، مریم، تحقیقات میدانی؛ هینلز، جان راسل، فرهنگ ادیان جهان، ترجمۀ گروه مترجمان، قم، ۱۳۸۶ ش؛ نیز: 

Pajoohe, www.pajoohe.ir/  ادونتیستها ـ adventists_a-40529. aspx.
مریم میرزایی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: