صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / آناهید، انجمن بانوان ارمنی /

فهرست مطالب

آناهید، انجمن بانوان ارمنی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : شنبه 2 دی 1402 تاریخچه مقاله

آناهید، انجمن بانوان ارمنی \anjoman-e bānovān-e armanī-ye ānāhīd\، انجمنی که در 1357 ش/ 1978 م، توسط شماری از بانوان فرهنگ‌دوست ارمنی محلۀ مجیدیۀ جنوبی به‌نامهای یستر حقیان، هاسمیک ساهاکیان، آنژیک مانوکیان، لویز امیریان و هایکوش آقاجانیان در محل مدرسۀ ملی ارامنۀ آرارات در محلۀ مجیدیه بنیاد نهاده شد و تا 1363 ش/ 1984 م، در همین محل به کار خود ادامه داد. 
در همین سال محل انجمن به ساختمان فعلی آن، واقع در 16متری دوم جنوبی (شهید ‌اثناعشری)، خیابان شهید ‌سخاوت زرین‌قبایی، پلاک 146، جنب انجمن فرهنگی ـ ورزشی نائیری منتقل گردید. این ساختمـان با هزینۀ انجمن آناهید و شورای خلیفه‌گری ارمنیان تهران و شمال احداث شد و اکنون دارای سالنی با گنجایش 100 تن است. 
انجمن بانوان ارمنی آناهید با برگزاری دوره‌های آموزش خیاطی، گل‌دوزی، آشپزی، قالی‌بافی، و تدریس زبان ارمنی به بانوان محله خدمت می‌کند. در 1361 ش/ 1982 م، گروه کُرِ این انجمن به‌نام زِوارتْنوتْس (ارمنی: مکان شادی‌بخش)، به پیشنهاد و پیگیریهای هیئت امنای وقت، توسط تیکران سوکیسیان و همسرش، ژنیک سوکیسیان بنیاد نهاده شد. این دو به مدت چند ماه آموزش اعضای گروه کر و رهبری آن را بر عهده داشتند تا آنکه رهبری و آموزش گروه کر به آنژل سرداربیگیان سپرده شد. وی پس از چند ماه آموزشِ هنرجویان، نخستین کنسرت خود را در همان سال، در سالن سوکریان، واقع در انجمن فرهنگی ـ ورزشی نائیری به روی صحنه برد. 
آنژل سرداربیگیان تا 1369 ش/ 1990 م، آموزش و رهبری گروه کر انجمن را بر عهده داشت. در این سال هیئت امنای انجمن از امیلدا پطروسیان، برای رهبری گروه، دعوت به همکاری کرد. وی مدت 8 سال در این سمت باقی بود تا آنکه در 1377 ش/ 1998 م، رهبری گروه کر انجمن به ژورا میناسیان سپرده شد. او به مدت 10 ماه رهبری گروه کر را عهده‌دار بود تا آنکه در همان سال هیئت امنای انجمن برای رهبری گروه کر از ادیک تامرازیان دعوت به کار کرد. 
گروه کر زوارتنوتس در طول سالها فعالیت خود، در بسیاری از مراسم و جشنهای ملی و مذهبی هنرنمایی کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: بزرگداشت صدمین سالگرد زادروز امام خمینی در 1379 ش/ 2000 م؛ بزرگداشت آهنگ‌ساز سرشناس جهان آرام خاچاطوریان که در 1381 ش/ 2002 م، در ارمنستان برگزار شد؛ و جشن سالروز آزادی خرمشهر در 1393 ش/ 2014 م، که در تالار اجلاس سران با حضور رئیس‌جمهور وقت، حسن روحانی برگزار گردید. گروه کر انجمن آناهید در مراسم سالروز آزادی خرمشهر سمفونی خورشید خاوران، ساختۀ ادیک تامرازیان را اجرا نمود که مورد تشویق حاضران و ریاست جمهوری قرار گرفت. همچنین این گروه در 1393 ش/ 2014 م، در جشنوارۀ «یک ملت و یک فرهنگ» که در کشور ارمنستان برگزار شد، شرکت داشته است. 

مأخذ

تحقیقات میدانی مؤلف.

هویک میناسیان

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: