صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / آقا محمدحسین تاجر شیرازی، زمین /

فهرست مطالب

آقا محمدحسین تاجر شیرازی، زمین


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 1 دی 1402 تاریخچه مقاله

آقا محمد‌حسین تاجر شیرازی، زمین \zamīn-e āqā mohammad-hoseyn-e tājer-e šīrāzī\، ملکی واقع در محلۀ دولت در تهران عهد ناصری.
 در «نقشۀ نجم‌الدوله» که وضعیت تهران را در سالهای پیش از 1309 ق/ 1892 م نشان می‌دهد، در محدودۀ شمال شرقی محلۀ دولت و مقابل ضلع شمال شرقی «پارک حضرت والا ظل‌السلطان»، زمین آقا محمدحسین تاجر شیرازی جانمایی گشته است. در قسمت شمالی این زمین، خیابانی باریک با جهت شرق به غرب که بنابر همین نقشه، محل امتداد سیم تلگراف است، تا دروازه‌شمیران در شرق کشیده شده است (نک‍ : اطلس ... ، 71).
موقعیت این زمین که در همان نقشه، با علامت زمین بایر و شنزار مشخص گشته، روشنگر این است که زمان خریداری این ملک در دورۀ ناصری، و در پی گسترش بافت شهری تهران بوده است. آنچه مجهول می‌ماند، مدت زمانی است که این ملک در تملک آقا محمدحسین تاجر شیرازی بوده است؛ چه، بنابر آمـار اخضرعلیشاه در 1320 ق، نام زمین و یا حتى خانه‌ای به نام آقا محمدحسین در آن محدوده ثبت نشده است و این گویای آن است که وی زمین را در سالهای پس از 1309 ق فروخته، و خریدار بعدی در آن ملکی مسکونی ساخته است.
محدوده‌ای که این زمین در آن واقع بوده را بر پایۀ نقشۀ کنونی شهر تهران (1398 ش) این‌گونه می‌توان جانمایی کرد: خیابانی تحت عنوان قائدی (هدایت سابق) با جهت غرب به شرق، خیابان سعدی شمالی را به خیابان بهارستان وصل می‌کند؛ در ضلع جنوب شرقی این خیابان و در فاصلۀ تقاطع صفی‌علیشاه تا کوچۀ والا به سمت جنوب تا خیابان خیبر معظم، محدودۀ تقریبی این زمین را می‌توان تخمین زد (نک‍ : نقشه ... ).

مآخذ

اطلس تهران قدیم؛ نقشۀ تهران.

امیرحسین مرادخانی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: