صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / ادبیات عرب / ریاشی، عباس /

فهرست مطالب

ریاشی، عباس


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 8 فروردین 1402 تاریخچه مقاله

رِیاشی، عباس بن فَرَج (د 257 ق/ 871 م)، ابوالفضل، لغت‌شناس، دستوردان و راوی بصری.
ریاشی در بصره متولد شد. کنیۀ او ابوالفضل و خاستگاه لقب او «ریاشی»، براساس آنچه منابع گفته‌اند آن است که پدر او بردۀ مردی بود ملقب به ریاش، از قبیلۀ جُذام (ه‍ م) که بدان منسوب شد و این نسبت برای فرزند نیز باقی ماند (سمعانی، 6/ 209؛ سیوطی، 2/ 27). ذهبی تاریخ ولادت او را بعد از 180 ق/ 796 م دانسته است (10/ 68). برپایۀ گزارش منابع، هیچ‌کس چون ریاشی سبب سرافرازی و برآمدن بصره نشد (قفطی، 2/ 370).
مهم‌ترین استاد ریاشی اصمعی، لغت‌شناس برجستۀ سدۀ 3 ق/ 9 م است که ریاشی بیش از همه، از او روایت کرده (سیرافی، 69)، و البته گاه در مسائـل معناشناسی واژه‌ها، با او اختلاف‌نظر هم داشته است (مثلاً نک‍ : حمزه، 60، 79). افزون‌بر اصمعی، وی نزد دانشمندان و لغت‌شناسان دیگر عصر خود دانش آموخت؛ ازجمله: ابوعثمان بکر بن محمد مازِنی (د 247 ق/ 861 م)، ابوعبیده مَعمر بن مثنّى (د 209 ق/ 824 م) ابوزید انصاری (د 214 یا 215 ق/ 829 یا 830 م) (برای آگاهی از فهرست کامل کسانی که ریاشی از آنان روایت کرده است، نک‍ : مزی، 14/ 235).
ریاشی الکتاب سیبویه را نزد مازنی فراگرفت؛ بااین‌همه مازنی او را، به‌ویژه در زمینۀ لغت و شعر، بر خود برتر دانسته است (نک‍ : قفطی، 2/ 369؛ یاقوت، 4/ 1483؛ سیوطی، همانجا). گفته شده ریاشی به نوشته‌ها و آثار اصمعی و مازنی سخت توجه داشته و آنها را حفظ کـرده است تـا بتواند نقـل کند (قفطی، 2/ 370؛ زبیدی، 97). دستوردانان و لغت‌شناسان بزرگی از مجلس درس او بهره برده‌اند؛ ازجمله: مبرَّد (د 286 ق/ 899 م)، ابن‌قتیبه (د 276 ق/ 889 م) که ریاشی یکی از شخصیتهای تأثیرگذار در زندگی او بوده است، ابن‌ابی‌الدنیا (د 281 ق/ 894 م)، ابوحاتم سجستانی (د 255 ق/ 869 م)، ابن‌درید (د 321 ق/ 933 م)، ابوسعید سُکَّری (د 275 یا 290 ق/ 888 یا 903 م) (قفطی، همانجا؛ «دائرةالمعارف ... »، II/ 664؛ برای آگاهی از فهرست کامل آنان که از ریاشی روایت کرده‎اند، نک‍ : مزّی، همانجا). 
در 230 ق/ 845 م، ریاشی به بغداد رفت و ظاهراً در آنجا به تدریس پرداخت (قفطی، 2/ 372؛ یاقوت، 2/ 547). ریاشی در بغداد پیشنهاد متوکل (حک‍‌ 206-247 ق/ 821 -861 م) درخصوص پذیرش منصب قضای بصره (یا سامرا) را نپذیرفت و مجلس درس خود را در مسجد بر این منصب ترجیح داد و متوکل را مدح کرد و ازو عذر خواست؛ متوکل پذیرفت و به او صله داد. وی در بغداد با نحوی کوفی، ثعلب (د 291 ق/ 904 م)، دیدار کرد و با او نشستی علمی (مجلس) داشت و وقتی از او دربارۀ برترین علمای بغداد پرسش شد، ثعلب را اعلم ایشان معرفی کرد (قفطی، 1/ 369، 2/ 372). احتمالاً در همین زمان وزیر و ندیم متوکل، فتح بن خاقان (د 247 ق، یا فرزند او)، نزد ریاشی علم آموخت و ثروت فراوان بدو بخشید (قفطی، 2/ 370؛ زبیدی، 98). سرانجام ریاشی به بصره بازگشت (قفطی، زبیدی، «دائرةالمعارف»، همانجاها). به گزارش منابع، وی در 257 ق/ 871 م در زمان خلافت المعتمد علی‌الله (256- 279 ق/ 870-892 م)، و در جریان حملۀ بردگان شورشی (بردگان تحت رهبری صاحب‌الزنج) به بصره، برای تصاحب ثروتش کشته شد (قفطی، 2/ 369-370؛ ابن‌جوزی، 12/ 134؛ یاقوت، 4/ 1483؛ ابن‌خلکان، 3/ 27).
آثاری که در منابع به ریاشی نسبت داده شده‌اند، از این قرارند: کتاب‌ الخیل؛ کتاب الابل؛ کتاب ما اختلفت اسماؤه من کلام العرب (نک‍ : یاقوت، همانجا، بغـدادی، 1/ 436)؛ ظاهراً هیچ‌یک از آثـار او حفظ نشده است. جاحظ (د 255 ق/ 869 م) ریاشی را به‌عنوان یکی از 3 دستورنویس مطرح بصری (دو دیگر: مازنی و زِیادی (د 249 ق) بودند) در آن زمان ستایش کرده است (قفطی، 1/ 283؛ نیز نک‍‌ : «دائرةالمعارف»، همانجا، که به نظر می‌رسد «محمد بن بشیر» در عنوان این مدخل اشتباه، و با ابوجعفر محمد بن یسیر ریاشی < ه‍ م > که گاه در منابع محمد بن بشیر نیز آمده، خلط شده باشد).
در منابع گوناگون ادبی، لغوی، دستوری و تفسیری روایتها و اظهار نظرهای ریاشی در باب واژه‌شناسی، نوادر و ساختارهای نحوی پر اهمیت‌اند و نشستهای علمی او با دانشمندان روزگارش پیوسته مورد توجه بوده است (مثلاً نک‍ : زجاجی، 47، 48، 53). به گزارش منابع، هرگاه بصریان در باب مسئله‌ای اختلاف نظر داشته‌اند، به گفتۀ ریاشی در آن مسئله اعتماد می‌کردند (زبیدی، همانجا).

مآخذ

ابن‌جوزی، عبدالرحمان، المنتظم، به کوشش محمد عبدالقادر عطا و مصطفى عبدالقادر عطا، بیروت، 1412 ق/ 1992 م؛ ابن‌خلکان، وفیات؛ بغدادی، هدیه؛ حمزۀ اصفهانی، التنبیه على حدوث التصحیف، به کوشش محمد اسعد طلس، بیروت، 1412 ق/ 1992 م؛ ذهبی، محمد، سیر اعلام النبلاء، قاهره، 1427 ق/ 2006 م؛ زبیدی، محمد، طبقات النحویین و اللغویین، به کوشش محمد ابوالفضل ابراهیم، قاهره، 1373 ق؛ زجاجی، عبدالرحمان، مجالس العلماء، به کوشش عبدالسلام محمد هارون، قاهره، 1420 ق/ 1999 م؛ سمعانی، عبدالکریم، الانساب، به کوشش عبدالرحمان بن یحیى معلمی یمانی و دیگران، حیدرآباد، 1382 ق/ 1962 م؛ سیرافی، حسن، اخبار النحویین البصریین، به کوشش طٰه محمد زینی و محمد عبدالمنعم خفاجی، قاهره، 1373 ق/ 1966 م؛ سیوطی، بغیة الوعاة، به کوشش محمد ابوالفضل ابراهیم، صیدا، المکتبة العصریه؛ قفطی، علی، انباه الرواة، به کوشش محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت، 1406 ق/ 1982 م؛ مزّی، یوسف، تهذیب‌ الکمال، به کوشش بشار عواد معروف، بیروت، 1400 ق/ 1980 م؛ یاقوت، معجم‌ الادباء، به کوشش احسان عباس، بیروت، 1414 ق/ 1993 م؛ نیز:

Encyclopedia of Arabic Literature, eds. J. S. Meisami and P. Starkey, London/ NewYork, 1998.
بابک فرزانه
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: