صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / یادگار امام، بزرگراه /

فهرست مطالب

یادگار امام، بزرگراه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 4 تیر 1399 تاریخچه مقاله

یادگار امام، بزرگراه \ bozorg-rāh-e yādegār-e emām \ ، بزرگراهی شرقی ـ غربی و شمالی ـ جنوبی در محدودۀ شمال غربی و غرب تهران. 
بزرگراه یادگار امام یکی از اصلی‌ترین شریانهای شرقی ـ غربی و شمالی ـ جنوبی تهران است. در حال حـاضر (1392 ش) طول این بزرگـراه به حـدود 16 کمـ می‌رسـد. بخش شمـالی ـ جنوبـی آن 10 کمـ است و از خیابان سئول در شمال تهران آغاز می‌شود و به خیابان هاشمی در جنوب غربی تهران پایان می‌یابد. حدود 6 کمـ از این بزرگراه در شمال تهران قرار دارد که دارای امتداد شرقی ـ غربی است، و از خیابان سئول تا محلۀ فرحزاد ادامه دارد. 
این بزرگراه که ساخت آن از 1372 ش آغاز شده، طبق پیش‌بینی، قرار است از شمال تهران تا محدودۀ اتوبان ساوه در جنوب غربی تهران امتداد یابد. 
بزرگراه یادگار امام با توجه به طولی که دارد، از محله‌ها، بزرگراهها و خیابانهای متعددی عبور می‌کند. این بزرگراه از محله‌های اوین، سعادت‌آباد، فرحزاد، شهرک قدس (شهرک غرب)، شهرک ژاندارمری، صادقیه (آریاشهر) و نیز از خیابانهای ستارخان، طرشت، زنجان شمالی، زنجان جنوبی، آزادی و خیابان هاشمی عبور می‌کند. بزرگراه یادگام امام با بلوارهای سعادت‌آباد، پیام، فرحزادی، پونک، ایوانک و مرزداران نیز هم‌جوار است. 
همچنین این بزرگراه با بزرگراههای دیگری چون چمران، نیایش، همت، آیت‌الله حکیم، جلال آل احمد و شیخ فضل‌الله نوری تقاطع دارد که به وسیلۀ پلهای روگذر از آنها عبور می‌کند. 
یکی از بزرگ‌ترین پلهای روگذر ایران، در این بزرگراه قرار دارد. این پل که به پل یادگار امام معروف است، با طول تقریبی 5 / 2 کمـ ، بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین پل بتونی موجود در تهران است. این پل از شهرک ژاندارمری آغاز می‌شود و پس از گذر از بزرگراه جلال آل احمد، خیابان سازمان آب، خیابان ستارخان، بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری و خیابان حبیب‌اللٰهی به خیابان زنجان می‌رسد. 
اجرای مرحلۀ بعدی این بزرگراه از خیابان هاشمی تا پادگان جی تهران در دست ساخت است. این قسمت از بزرگراه یـادگـار امـام که در حدود 2 کمـ طول دارد، به‌سبب بافت متراکم جمعیتی این منطقه و نیز قدمت مناطقی که در این مسیر قرار دارند و تردد زیاد وسایل نقلیه در آن، قرار است به صورت دوطبقه به صورت تندرو و کندرو ساخته شود؛ ازاین‌رو، طبق نظر شورای شهر تهران، باند زیرگذر این بزرگراه به عنوان باند تندرو در 3 خط عبوری و یک خط توقف اضطراری، و باند روگذر آن به‌عنوان باند کندرو با دو خط عبوری و یک خط پارکینگ در نظر گرفته شده است. 
ازجمله مراکز مهم شهری که در حاشیۀ این بزرگراه قرار دارد، می‌توان به زندان اوین و محلۀ فرحزاد اشاره کرد. 

مآخذ

 بختیاری، سعید (عضو واحد پژوهش و تألیف مؤسسۀ جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی)، مصاحبه با مؤلف؛ فرهادیان، فرزاد (معاون حمل‌ونقل ترافیکی شهرداری منطقۀ 9)، مصاحبه با مؤلف.

امیرحسین فاطمی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: