صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / آفتاب /

فهرست مطالب

آفتاب


آخرین بروز رسانی : دوشنبه 12 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

آفتاب \āftāb\، نام 3 نشریۀ فارسی‌زبان:
1. ماهنامـه‌‌ای علمی ـ ادبی کـه میرزا محمود خان سنجری تهرانی، کارمند شرکت آلمانی زیگلر و بعدها شرکت نفت ایران و انگلیس، در اصفهان منتشر می‌کرد. نخستین شمارۀ آفتاب در نوروز 1329 ش / 21 مارس 1911 م منتشر شد. پشتیبان واقعی این نشریه شیخ محمدباقر الفت اصفهانی بود که بیشتر مقاله‌های آن را خود او می‌نوشت. محمدباقر الفت روحانی پیشروی بود که محفلی ادبی به نام انجمن آفتاب را بنیاد نهاد. محتوای این نشریه کاملاً آموزشی بود و جزوه‌ای برگرفته از دو کتاب، ازجمله «وسایل رستگاری» سمیوئل اسمایلز، ضمیمۀ هر شمارۀ آن می‌شد. ماهنامۀ آفتاب فقط 8 شماره منتشر شد.
2. روزنامه‌ای که عبدالحسین عبدالوهاب‌زاده، 3 شماره در هفته، در تهران منتشر می‌کرد و نخستین شمارۀ آن در فروردین 1290 انتشار یافت. این روزنامه که ماهیتی رسمی یا نیمه‌رسمی داشت، بیشتر به اخبار داخلی و خارجی می‌پرداخت و آقا میرزا محمدحسین خان کمال‌السلطان از پشتیبانان اصلی و نویسندگان آن بود. مدرکی در دست نیست که نشان دهد انتشار این روزنامه چه مدت ادامه داشته، اما دست‌کم تا فروردین 1292 منتشر می‌شده است.
3. روزنامه‌ای که دانش نوبخت در آذر 1323 بنیاد نهاد. این نشریه به‌صورت نامنظم تا 1326 ش در تهران منتشر می‌شد. در 1325 ش، سید مجتبى فاطمی آن را سردبیری می‌کرد. دانش نوبخت فرزند حبیب‌الله نوبخت، نمایندۀ مجلس بود، نماینده‌ای که او را به‌سبب دیدگاههای به‌شدت ایران‌دوستانه‌اش می‌شناختند.

مأخذ

Iranica.
بخش مفاهیم جدید و عناوین ویژه
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: