صفحه اصلی / مقالات / عروسی تاجماه /

فهرست مطالب

عروسی تاجماه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 29 فروردین 1399 تاریخچه مقاله

عَروسیِ تاجْماه، مثنوی انتقادی و طنزآمیزی در 342 بیت، سرودۀ علی‎اکبر خان فردوس مشهور به دبیر نظام. این مثنوی چنین آغاز می‎شود: بشنو این شیرین‌حکایت را ز من / قصۀ شیرین برد از دل مِحَن.
در مقدمۀ اثر اشاره شده است که هدف از سرودن این مثنوی، آموزش کودکان است تا هم سرگرم شوند و هم زبان و اصول زندگی بیاموزند. کتاب به سال 1313 ش چاپ شده است و 23 تصویر دارد. داستان در قالب افسانه‎های تمثیلی (حیوانات) به طرح مسائل اجتماعی می‎پردازد. مکان داستان نیز رود هراز و منطقۀ کجور است.
تاجماه قورباغۀ زیبایی است که در آبگیری زندگی می‎کند. روزی پهلوان‌قوسی / غوسی (نام قورباغه‎ای دیگر) او را در آبگیر می‎بیند و هر دو در یک نگاه عاشق هم می‎شوند و قرار ازدواج می‎گذارند. وقتی پهلوان عاشق‌شدن خود را برای مادر آشکار می‎کند، مادر با ازدواج آنان مخالفت می‎کند؛ زیرا باور دارد دختری که بدون حجاب، بر سر راه پسرش قرار گرفته، عفاف ندارد؛ اما پسر سرانجام، مادر را راضی می‎کند به خواستگاری دختر برود. مادر افراد متعددی را از بزرگان و پیش‌کسوتان، زشت و زیبا، پیر و جوان، کچل و قوزی، ریش‎دراز و کوسه، سروقد و کوتاه‌قد به خواستگاری دختر روانه می‎کند. پذیرایی از خواستگاران با چای، قلیان و قهوه انجام می‎گیرد. مهریه بدون دعوا و چماق‎کشی بریده می‎شود. 100هزار اشرفی مهریۀ دختر را مادر از آن خود می‎کند. مادر عروس در خریدن جهیزیه و لوازم گران‎قیمت مانند پارچه، جواهرات و ظروف زیبا زیاده‎روی می‎کند. سپس نوبت به خرید وسایل پذیرایی، میوه و شیرینی می‎رسد که خانوادۀ عروس سنگ تمام می‎گذارند.
عروسی برپا می‎شود و حیوانات مختلف به بزم می‎آیند و هرکس هنری نشان می‎دهد. مجلس می‎گساری و مطربی گرم می‎شود و عروس و داماد را دست‌به‌دست هم می‎دهند و به حجله می‎فرستند.
صبح روز بعد، تاجماه از برکه بیرون می‎آید و با ماری روبه‌رو می‎شود که قصد بلعیدن او را دارد. تاجماه از دست مار می‎گریزد؛ اما ترس شدید باعث بیماری و بستری‌شدن او می‎شود. در این بخش، شاعر در ابیات نسبتاً طولانی، به شرح طبابت پزشکان مختلف می‎پردازد. از شهرها و مناطق مختلف پزشکان بر سر بیمار می‎آیند. هرکس بیماری او را چیزی تشخیص می‎دهد و داروهای عجیب و مضر برای او تجویز می‎کند و هریک به فکر دستمزد خود است. در نهایت، تاجماه به‌سبب جهل اطرافیان و نادانی پزشکان می‎میرد و به خاک سپرده می‎شود.
در ایـن سروده، شاعر آداب‌ورسوم، باورها و نگرش مـردم از خواستگاری، بله‎بُران، مهریه، خرید جهیزیه، لوازم بزم و مجلس عروسی تا هنگام عزا را با زبانی انتقادی و طنزآمیز بیان کرده است. این داستان کاملاً برساختۀ شاعر، و ازلحاظ طرح مسائل اجتماعی، قابل‌توجه است. شعر از نظر وزن و قافیه نسبتاً بی‎ایراد است و شاعر با بیانی سهل و دل‌نشین به توصیف دقیق جزئیات پرداخته است.


مأخذ

فردوس، علی‎اکبر، عروسی تاجماه، تهران، 1313 ش.

حسن ذوالفقاری
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: