صفحه اصلی / مقالات / ابورأس جربی /

فهرست مطالب

ابورأس جربی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 27 فروردین 1399 تاریخچه مقاله

اَبورَأسِ جَربی، محمد بن احمد بن ناصر هذلی (1165- 1238 ق / 1752-1823 م)، نویسنده و ادب تونسی. اصل او از جریرۀ جربۀ تونس بود. دوران كودكی را به سختی و تنگدستی سپری كرد، اما برای تحصیل علم از پای ننشست و رنج سفر را بر خود هموار ساخت و در شهرهای افریقای شمالی نزد دانشمندان عصر دانش آموخت (حفناوی، 2 / 341؛ كراچكوفسكی، 2 / 768). پس از تكمیل تحصیلات به تدریس پرداخت و سپس بر مسند قضا نشست و سرانجام منصب افتاء یافت (همانجا).
اطلاعات ما دربارۀ زندگی و تحصیلات و استادان ابورأس به تقریب منحصر است به آنچه خود او در این باب نوشته است (همو، 2 / 769). وی علاوه بر شهرهای افریقای شمالی به مصر و شام و حجاز سفر كرد و در كتاب رحلتی و نحلتی، گزارش این سفرها را آورده و به ویژه شهر فاس را به تفصیل وصف كرده است (زركلی، 6 / 18). او از نویسندگان پركار سده‌های اخیر محسوب می‌شود و بیش از 140 اثر برجای نهاده و در این مورد خود را با سیوطی مقایسه می‌كرده است (كراچكوفسكی، 2 / 768). حفناوی او را به علم و فضیلت بسی ستوده و جامع و پیشوای علوم معقول و منقول خوانده است (همانجا) و كراچكوفسكی وی را از نویسندگان متوسط عصر خود شمرده است (2 / 769).

آثـار

آثار چاپ شدۀ ابورأس از این قرار است: الحلل السندسیة فی شأن وهران والجزیرة الاندلسیة، قصیده‌ای است كه به مناسبت گشوده شدن وهران به دست محمد بای بن عثمان در 1205-1206 ق (كراچكوفسكی، زركلی، همانجاها) سروده است. این قصیده را فوربیگه به فرانسه ترجمه كرده كه همراه با متن عربی آن در 1902 و 1903 م در الجزایر چاپ شده است (GAL, S, II / 880؛ سركیس، 2 / 1835). خود او این قصیده را در كتاب دیگرش با عنوان عجائب الاسفار و لطائف الاخبار شرح كرده است. آرنو این شرح را ترجمه كرده كه یك قسمت آن در 1875 م در «مجلۀ آفریقایی» چاپ شده است (نك‍ : GAL, S، همانجا). نسخه‌ای از همین قصیده همراه با شرح آن در پاریس ( دوسلان، ‌733) و تلمسان (GAL, S، همانجا) موجود است. شرح دیگری هم از خود او با عنوان القصص المغرب عن الخبر المعرب عمّا وقع بالاندلس و ثغور المغرب به عمل آمده كه نسخه‌ای از آن در اختیار سیدحسن قادری است (نك‍ : GAL, II / 655؛ مختار وكیل، 2 / 158)؛ الاصابة فی من غاز المغرب من الصحابة، كه به گفتۀ بروكلمان (GAL، همانجا) قمستی از آن با عنوان تاریخ جزیرة جربة یا وصف الجزیرة همراه ترجمۀ آن در 1884 م در تونس چاپ شده است؛ مؤنس الاحبة فی اخبار جربة، كه در 1960 م در تونس چاپ شده است.
برخی از آثار چاپ نشدۀ ابورأس اینهاست: رحلتی و نحلتی (زركلی، همانجا)؛ زهرة فی علم النسب و التاریخ، كه نسخه‌ای از آن در رباط موجود است (نك‍ : مختار وكیل، 2 / 223).

مآخذ

 حفناوی، محمد بن ابی القاسم، تعریف الخلف برجال السلف، بیروت، 1405 ق؛ زركلی، اعلام؛ سركیس، یوسف الیان، معجم المطبوعات العربیة و المعرّبة، قاهره، 1928 م؛ كراچكوفسكی، ایگناتی، تاریخ الادب الجغرافی العربی، ترجمۀ صلاح‌الدین عثمان هاشم، قاهره، 1957 م؛ مختار وكیل، فهرست المخطوطات المصورة، قاهره، 1390 ق / 1970 م؛ نیز:

De Slane; GAL; GAL, S.

حسن یوسفی اشكوری

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: