صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / ارن، استان /

فهرست مطالب

ارن، استان


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 13 بهمن 1398 تاریخچه مقاله

اُرْن [orn]، استانی درمنطقۀ باس ـ نُرماندی (نرماندی سفلا) واقع در شمال غربی فرانسه، مرکب از قسمتی از ایالت قدیم نرماندی،کُنت‌نشین پِرْش و دوک‌نشین آلانْسُن، مساحت آن100‘6 کمـ2 است و استانهای مانْش درغرب و کالْوادُس در شمال، میان این استان و دریای مانش فاصله انداخته است. بیشتر قسمتهای ارن خصوصاً جنوب غربی و شرق آن ناهموار است و در ارتفاع بیش از 180 متری سطح دریا قرار دارد. 
ارن آب‌پخشان رودخانه‌هایی است که به سمت دریای مانش و اقیانوس اطلس جریان دارند. مرتفع‌ترین نقطۀ ارن و تمامی نرماندی 417 متر ارتفاع دارد که در جنگل اِکوو، در شمال شهر قدیم و بازاری آلانسن (مرکز ارن) واقع است. رود سارْت در مرز جنوبی این استان که از سرچشمه‌های شمال مُرْتانْی اُپِرْش نشئت می‌گیرد، یکی از 20 رود اصلی و 800 رود فرعی این استان است. رود ارن از نزدیکی شهر قدیم و مذهبی سه سرچشمه می‌گیرد و از میان شهر بازاری آرْژانْتان که در 1944م در نبرد نرماندی به سختی خسارت دید، جریان می‌یابد. 
استان ارن که عمدتاً زراعی است، دارای اقلیمی معتدل و میزان بارشی متعادل است. بیشتر زمینهای زراعی به پرورش اسب و گاو اختصاص دارد. کره و پنیر و نیز پارچه از تولیدات آن به‌شمار می‌رود. 
آلانسن، آرژانتان و مرتانی اپرش مراکز 3 بخش این استان هستند که‌ازنظر آموزشی جزو کان به‌شمارمی‌روند. 
جمع‍‌ (برآورد 2003م): 300‘ 293 تن.     (138)

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: