صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / آزاد، هفته نامه /

فهرست مطالب

آزاد، هفته نامه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 3 دی 1398 تاریخچه مقاله

آزاد [āzād]، هفته‌نامۀ سیاسی و فرهنگی که به مدیریت سیدحسن کاشانی در کلکته منتشر می‌شد. نخستین شمارۀ آن به سرپرستی سیدجلال‌الدین حسینی کاشانی، ملقب به مؤیدالاسلام (مدیر روزنامۀ جبل‌المتین) در 8 ربیع‌الآخر 1317ق/ 16 اوت 1889م منتشر شد(صدر هاشمی، 1/ 139)، ولی از شمارۀ دوم، نام او بر آن دیده نمی‌شود. از این رو، گمان می‌رود که وی، تنها در انتشار شمارۀ نخست آزاد همکاری داشته است (همو، 1/ 140). 
آزاد ضمیمۀ هفته‌نامۀ مفتاح الظفر که مدیریت آن هم با سیدحسن کاشانی بود، منتشر می‌شد (همو، 1/ 139). صدر هاشمی، آغاز انتشار مفتاح الظفر را در 1316ق می‌داند(4/ 228). اگر این نظر درست باشد، باید آغاز انتشار آزاد را نیز در همین سال دانست، زیرا انتشار این دونشریه، هم‌زمان بوده است. 
با آنکه آزاد و مفتاح الظفر با هم منتشر می‌شدند، اما به لحاظ مضامین و مطالب با یکدیگر متفاوت بودند. آزاد به درج اخبار و مقالات سیاسی و حوادث داخلی ایران اختصاص داشت، اما مفتاح الظفر حاوی مطالب علمی و مقالات ریاضی و حکمی بود (همو، 1/ 139). از هفتۀ نامۀ آزاد، تنها دو شماره در دست است (همو، 1/ 140؛ براون، 2/ 171). از این‌رو، به درستی روشن نیست که انتشار آن پابه‌پای مفتاح الظفر که دست‌کم به سال دوم انتشار خود رسیده بود(نک‍ : صدرهاشمی، 4/ 228) پیش رفته است، یا خیر.

مآخذ

براون، ادوارد، تاریخ مطبوعات و ادبیات ایران در دورۀ مشروطیت، ترجمۀ محمد عباسی، تهران، 1337ش؛ صدر هاشمی، محمد، تاریخ جراید و مجلات ایران، اصفهان، 1363ش.     

علی میرانصاری  

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: