صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / آزادی شرق /

فهرست مطالب

آزادی شرق


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 13 بهمن 1398 تاریخچه مقاله

آزادیِ شَرْق [āzādī-ye šarq]، نـام دو نـشـریـه بـا مشخصاتی بدین شرح: 
1. نشریه‌ای به مدیریت عبدالرحمان سیف آزاد از اهالی دامغان و از پیشگامان روزنامه‌نگاری در ایران، که در رمضان 1339/ مۀ 1921 در برلین بنیاد نهاده شد. این نشریه که مطالب آن به زبانهای فارسی، عربی، اردو، ترکی، فرانسه، انگلیسی و آلمانی نشر می‌یافت، لحن تند ضد انگلیسی داشت، و به رویدادهای سیاسی و اوضاع اجتماعی و معرفی دولتمردان ایران، افغانستان، هند، ترکیه، مصر، سودان و دیگر کشورها می‌پرداخت. سیف آزاد همچنین نشریۀ دیگری به نام ایران آزاد تأسیس کرد و به کارهای ادبی چون تصحیح دیوان عارف و دیوان فروغی بسطامی نیز پرداخت. 
2. نشریه‌ای هفتگی به مدیریت عبدالله رازی که از 1324ش در تهران، با نظریات سیاسی التقاطی سوسیالیستی و سلطنت‌طلبی منتشر شد. این مجله چندی توقیف، و سپس به نام آزادی خلق منتشر گردید. 
عبدالله رازی پیش‌تر مجلۀ سودمند را در قاهره منتشر می‌کرد که بعدها در ایران به رستاخیز و عصر پهلوی تغییر نام یافت.*

مآخذ

آدمیت، محمدحسن، «یادی از دوست فقید دانشمند»، تاریخ کامل ایران عبدالله رازی، تهران، 1341ش؛ آزادی شرق (به مدیریت سیف آزاد)، شماره‌های مختلف سالهای اول، دوم، سوم و هشتم؛ همان (به مدیریت عبدالله رازی)، شماره‌های مختلف؛ بلوشر، ویپرت، سفرنامه، ترجمۀ کیکاووس جهانداری، تهران، 1363ش؛ سلطانی، مرتضى، فهرست روزنامه‌های فارسی (1267 تا 1330ش)، تهران، 1354ش؛ سیف آزاد، عبدالرحمان، مقدمۀ دیوان عارف، تهران، 1341ش؛ یغمایی، حبیب، «وفات سیف آزاد»، یغما، 1350ش، س 24. 

بخش ادبیات فارسی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: