صفحه اصلی / مقالات / آقا نجفی /

فهرست مطالب

آقا نجفی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 29 دی 1398 تاریخچه مقاله

آقا نَجَفی، شیخ محمدتقی رازی (۱۲۶۲-۱۳۳۲ق / ۱۸۴۶-۱۹۱۴م)، عالم بزرگ شیعی ایرانی. پدر وی شیخ محمدباقر از دانشمندان روزگار خود بود و جد وی شیخ محمدتقی رازی نویسندۀ هدایةالمسترشدین، مقام اجتهاد و رهبری داشت. نیاکان آقانجفی از ایوانکی ورامین بودند. جدش در آغاز جوانی به عراق رفت و پس از سالها تحصیل علم، اصفهان را برای سکونت و فعالیتهای دینی برگزید و در آنجا حوزۀ درسی دایر کرد.
آقا نجفی در ۲۲ ربیع‌الثانی ۱۲۶۲ق /  ۱۹ مارس ۱۸۴۶م در اصفهان زاده شد. مقدمات علوم را در محضر پدرش فرا گرفت و پس از آن به نجف رفت و درآنجا به تحصیل علم ادامه داد. از محضر میرزا محمدحسن شیرازی که زمانی در اصفهان از شاگردان جد خود او بود و نیز شیخ‌مهدی کاشف‌الغطاء و شیخ‌راضی نجفی بهره گرفت تا به مقام اجتهاد رسید. سپس به اصفهان بازگشت و هم در زمان حیات پدر مرجعیت عام یافت و صاحب نفوذ و قدرت معنوی فراوان شد. او را به عنوان «جامع علوم معقول و منقول» شناخته و به قوت حافظه، حضور ذهن، نکته‌گویی، سخاوت و شجاعت ستوده‌اند.
طی دوران مرجعیت و حکومت شرعی و عرفی خود در اصفهان، در کمک به مردم، رفع ستم از ایشان و تأمین وسایل آسایش آنان کوشا بود، حدود شرعی را اجرا می‌کرد و نسبت به حسن جریان زندگانی و تحصیل طلاب علومِ دینی اهتمام می‌ورزید. به ناصرالدین شاه و دستگاه حکومت او بی‌اعتنا بود و با ظل‌السلطان فرزند شاه که حاکم اصفهان بود و بسیار بر مردم ستم می‌کرد، همواره درگیر بود، اما در واقع قدرت او از قدرت حاکم اصفهان افزون‌تر بود. ظل‌السلطان، آقا نجفی را مانع تاخت و تاز، چپاول و تجاوز خود می‌یافت. مأموران استعماری انگلستان نیز که برای بسط تسلط دولت متبوع خود بر ایران، برنامه‌های گسترده داشتند و قدرت اجتماعی آقا نجفی را مانع اجرای نقشه‌های خویش می‌یافتند، از او بیمناک بودند. همۀ این کسان و عمال ایشان، در تضعیف وی بسیار کوشیدند و چون مردم به او اقبال و علاقه داشتند، کاری از پیش نبردند. یک‌بار توانستند با تحریک ناصرالدین‌شاه و ترساندن وی، که خود نیز از آقا نجفی بیمناک بود و توسعۀ نفوذ وی و بی‌باکی او در اجرای حدود شرعی را تعرضی نسبت به حدود اختیارات و قدرتهای خود می‌شمرد، فرمان انتقال آقا نجفی به تهران را از وی بگیرند، اما آقا نجفی در تهران هم، علاوه بر دایر ساختن حوزۀ درسی، به مبارزۀ سیاسی و روشن ساختن ذهن مردم نسبت به فساد دربار و نظام حاکم و سرانجام مداخلات بیگانگان در امور کشور ادامه داد و چون خطر فعالیت وی در پایتخت برای رژیم بیشتر بود، او را به اصفهان بازگرداندند. همانند این حادثه در ۱۳۲۱ق / ۱۹۰۳م در هنگام سلطنت مظفرالدین شاه نیز تکرار شد.
آقا نجفی در جنبش تنباکو از آغازگران مبارزه بود. به تهدیدات ظل‌السلطان و شاه اعتنا نکرد و پرچم مخالفت را از دست ننهاد. در عین حال از فعالیتهای علمی نیز غافل نشد و آثار بسیار از خود به جای گذاشت. تعداد آثار او را برخی بیش از ۱۰۰ دانسته‌اند.
وی در ۱۱ شعبان ۱۳۳۲ق / ۵ ژوئیه ۱۹۱۴م در اصفهان درگذشت و در جوار مرقد امام‌زاده احمد، علی‌المشهور نوادۀ امام باقر(ع)، به خاک سپرده شد.
ازجمله آثار مهم وی، این رسایل و کتابها را می‌توان نام برد: الاجتهاد و التقلید؛ اسرارالآیات؛ اسرارالشریعة؛ اصول‌الدین و انوارالعارفین؛ بحرالحقائق، تأویل الآیات الباهرة فی العترة الطاهرة.

مآخذ

آقابزرگ، طبقات اعلام الشیعة فی القرن الرابع عشر، مشهد، دارالمرتضیٰ، ۱۴۰۴ق، ۱ / ۲۴۷- ۲۴۸؛ امین، محسن، اعیان‌الشیعة، بیروت، دارالتعارف، ۱۹۸۳م، ۹ /  ۱۹؛ بامداد، مهدی، تاریخ رجال ایران، تهران، زوار، ۱۳۴۷-۱۳۵۳ش، ۳ / ۳۲۶-۳۲۷؛ تیموری، ابراهیم، تحریم تنباکو، تهران، جیبی، ۱۳۶۱ش، صص ۷۸-۷۹؛ زرکلی، خیرالدین، الاعلام، بیروت، دارالعلم للملایین، ۱۹۸۴م، ۶ / ۶۳؛ قمی، عباس، الکنیٰ والالقاب، تهران، مکتبةالصدر، ۱۳۹۷ق، ۲ / ۶؛ کحاله، عمررضا، معجم‌المؤلفین، بیروت، داراحیاء التراث العربی، ۹ و ۱۰ / ۱۳۳-۱۳۴؛ مدرس، محمدعلی، ریحانةالادب، تبریز، ۱۳۴۶ش، ۱ / ۵۷- ۵۸.

محمدعلی مولوی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: