صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه فرهنگ مردم ایران / فرهنگ مردم (فولکلور) / اماکن / زیارتی و مذهبی / چشمه مولا /

فهرست مطالب

چشمه مولا


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 15 دی 1398 تاریخچه مقاله

چِشْمۀ مولا، مکانی مقدس و زیارتی در نزدیکی آلیکوه در شهرستان اردلِ استان چهارمحال و بختیاری. 
آلیکوه از مرکز شهرستان 30 کمـ‍ ، و از شهر‌کرد، مرکز استان، 120 کمـ‍ فاصله دارد. این مکان را به مولا علی (ع) منسوب می‌دانند. بقعۀ مولا و شاهزاده البرز از مناطق مهم گردشگری پشت‌کوه شهرستان اردل است (دانشنامه ... ، 187). روستای آلیکوه از جنوب به رودخانه‌ای خروشان و امامزاده شاه البرز، از جنوب غربی به زیارتگاه هفت شهیدان، از جنوب شرقی به پیر گُل‌اندام، و از شمال به سرچشمۀ قیصر روم، چشمۀ مولا و باغی بزرگ و تاریخی محدود است. این روستا افزون بر چشمۀ مولا، هفت شهیدان، و شاهزاده البرز، نشانه‌هایی چون شیرسنگی، بَردِشیر (ه‍ م‌م) و بَردِگوری هم دارد. این مکان در دره‌ای مشرف به روستا واقع است و اعتقاد قلبی مردم به آن، سبب شده است که آیینهای خاصی در این ناحیه برگزار شود (امیرپور؛ کریمی). چشمه آب باغها و مزارع روستا را تأمین می‌کند. 
مردم آلیکوه از تیرۀ شَهماروَند دورکی طایفۀ هفت‌لنگ‌اند (کیهان، 2 / 73). چشمۀ مولا در مکانی با طاق و تونلهای متعدد است که گفته می‌شود به دست قیصر روم و با سنگ و ساروج ساخته شده، و در هر 30 متر یک طاق دارد که از بلندی قامت یک شخص عادی بلندتر است. نام قدیم روستا نیز «قیصرآباد» است (امیرپور). این چشمه درختانی با عمر 300 تا 400‌ساله دارد و از آب آن برای آبیاری باغها و زمینها استفاده می‌شود. برخی معتقدند که آب چشمۀ مولا با آب پیرغار (ه‍ م) ــ که مکانی مقدس در شهرستـان فـارسان و روستـای ده چشمـه اسـت ــ یکی‌اند (ظهرابی)، ولی هنگام بارندگی، آب چشمۀ مولا به‌خلاف پیرغار، تغییر رنگ نمی‌دهد. 
این مکان تاریخی شامل ساختمان طاق‌دار و کهنی است که به‌مرور زمان دهانۀ ورودی آن را شن گرفته و راه آن به صورت دالان کوچکی درآمده است. مردم نقل می‌کنند که این مکان آسیاب، کوره و دالان داشته است و به زبان محلی از «آسیو»، «کیره» و «اُشنار» در بنای مولا سخن می‌گویند (فتاحی؛ امیرپور). 
مردم معمولاً روزهای جمعه، ایام قتل، و در جشنها و مناسبتهای مختلف به این مکان می‌روند؛ در دیواره‌های سنگی (چیره) شمع روشن می‌کنند و به درختان آن تکه پارچه می‌بندند (کریمی). مردم به این مکان سوگند می‌خورند و اگر کسی را بخواهند نفرین کنند، از این مکان مدد می‌گیرند. آنها معتقدند که نفرین چشمۀ مولا سخت و گیرا ست، نفرینهایی چون «مَولا بِت زَنا» (مولا به تو بزند)، «مَولا کُشات» (مولا تو را بکشد)، «مَولا نَهلات روز بِگری» (مولا نگذارد که روز دیگر را ببینی)، و قسمهایی چون به ریز مولا (به سنگ‌ریزه‌های مولا قسم)، به اَوِ چَشمۀ مولا قسم (به آب چشمۀ مولا قسم). 
اگر در یک‌سال مرگ و میرهای پی‌در‌پی در روستا رخ دهد، گاوی را در سر چشمه قربانی می‌کنند و گوشتش را بین فقرا و سایر مردم تقسیم می‌کنند. 
دعاهای مردم هم از این مکان گرفته می‌شود، از آن جمله است: «مولا نگه‌دارت با» (مولا نگهدار تو باد)، «مولا پیرِت کُنا» (مولا تو را پیر کناد)، «مولا پُشت و پنات با» (مولا پشت و پناه تو باد). 


مآخذ

امیرپور، علی‌مؤمن (کارمند، ساکن روستای آلیکوه)، گفت‌و‌گو با مؤلف، 16 / 4 / 1392 ش؛ دانشنامۀ اماکن مذهبی، فرهنگی و تاریخی ایران، به کوشش حیدر شجاعی، تهران، 1389 ش؛ ظهرابی، نامدار (مسئول تعاونی، ساکن روستا)، گفت‌و‌گو با مؤلف، 16 / 4 / 1392 ش؛ فتاحی، تهمورث (کارمند جهاد کشاورزی)، گفت‌و‌گو با مؤلف، 20 / 4 / 1392 ش؛ کریمی، محمد (کارشناس ‌ارشد ریاضی، فرهنگی)، گفت‌و‌گو با مؤلف، 17 / 4 / 1392 ش؛ کیهان، مسعود، جغرافیای مفصل ایران، تهران، 1311 ش.

عباس قنبری عدیوی
 


 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: