صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه فرهنگ مردم ایران / منابع فرهنگ مردم ایران / منابع تاریخی / منابع ادبی / جام و قلیان /

فهرست مطالب

جام و قلیان


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 13 بهمن 1398 تاریخچه مقاله

جام و قَلْیان، مناظره‌ای منظوم میان جام و قلیان از سراینده‌ای ناشناس که 41 بیت دارد. 
در این مناظره جام و قلیان ارزشها و حسنهای خود و عیبهای طرف مقابل را برمی‌شمارند و هر یک ادعا می‌کند که نزد مردم و در مجالس بزرگان، ارزش بیشتری دارد. در این میان، خوانچه سر می‌رسد و آنها از خوانچه می‌خواهند که میانشان داوری کند. خوانچه به جای داوری مشخص دربارۀ دعوی آنها ضمن اعلام اینکه خود پادشاه است، جام را به عنوان وزیر، و قلیان را به عنوان قصه‌گـو تعیین می‌کند: منم پادشاه و وزیر است جام / دگر قصه ـ خوانست قلیان مدام. سپس آن دو را تهدید می‌کند که اگر به دعوا پایان ندهند، سر هر دو را از بدن جدا می‌کند و برای تأکید بر تهدید خود، به انواع خوراکیها شامل کباب، نان، مربا، عسل، کره، قند، گلاب، دوشاب، قیماق، ماست، خرما، پلو، خربزه و ماست چکیده سوگند می‌خورد («قصه‌ ... »، 30-31). این شیوۀ سوگند خوردن به خوراکیها یادآور شیوۀ شاعری بسحاق اطعمه (ه‍ م) و اشتهای گرجی (نک‍ : ه‍ د، کنز الاشتها) در مدح خوراکیها ست. 
مناظره مربوط به دوره‌ای است که به‌سبب شیوۀ زندگی و برگزاری مجالس، وجود ابزار و اشیائی مثل جام، قلیان و خوانچه ضرورت می‌یافته، و ظاهراً سراینده برای تفنن و طبع‌آزمایی این اثر را آفریده است و آموزۀ خاصی از آن بر نمی‌آید. 
مناظرۀ جام و قلیان همراه با داستان طوطی‌نامه (چهل طوطی) در یک مجموعه به نام مبدأ اللسان به صورت سنگی چاپ شده است و به گفتۀ کاتب آن، میرحسین، کتابت اثر در 12 جمادی‌الاول 1304 ق / 1887 م به پایان رسیده است (نک‍ : ص 62-64). مجموعۀ مبدأ اللسان در همان سال، به کوشش والنتین ژوکوفسکی، در سن‌پترزبورگ چاپ شده است. پس از آن نیز، جام و قلیان و پندنامۀ حکما در 1314 ش توسط کتابخانۀ فردوسی، نیز همراه با قصۀ عمه گرگ و روباه و پند و نصیحت الحکماء با تصویرگری محسن تاج‌بخش و کتابت یوسف صدیقی خوانساری و بار دیگر به کوشش قاضی سعیدی خوانساری در 1315 ش چاپ و منتشر شده است. 

مآخذ

«قصۀ جام و قلیان و خنچه»، همراه با بهرام و گلندام امین‌الدین محمد صافی سبزواری، چ سنگی، تهران، بی‌تا؛ مبدأ اللسان (حکایات کتاب چهل طوطی و جنگ جام و قلیان)، به کوشش والنتین ژوکوفسکی، تهران، 1304 ق / 1887 م.

حسن ذوالفقاری
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: