صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / آفتاب شکن /

فهرست مطالب

آفتاب شکن


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 13 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

آفتاب‌شکن \āftāb-šekan\، در معماری جدید، صفحه‌ای پره‌پره یا کرکره‌ای که بیشتر در سرزمینهای آفتابی و گرم، روی نمای ساختمانها کار گذاشته می‌شود تا جلو تابش تند آفتاب را بر پنجره‌ها بگیرد. آفتاب‌شکنها، که پره‌های برخی از آنها متحرک و تنظیم‌شدنی است، به‌گونه‌ای طراحی، ساخته و نصب می‌شوند که جلو تابش تند آفتاب در فصلهای گرم سال را می‌گیرند و برای عبوردادن نور ملایم و آفتاب زمستانی قابل تنظیم‌اند. 
از گذشته، شیوه‌های بسیاری برای جلوگیری از ورود نور تند آفتاب به درون ساختمانها به کار گرفته شده است، مانند کاربرد تابش‌بند، سَر‌سایه و شِباک در ایران؛ مَشرَبیّه و قَمَریّه ــ گونه‌هایی از شباک ــ در کشورهای عربی؛ پرده‌های حصیری در خاورمیانه و خاور دور؛ و پرده‌های کرکره‌ای در اروپا. تابش‌بند و سرسایه تیغه‌هایی عمودی یا افقی بوده‌اند که نزدیک پنجره‌ها ساخته می‌شده‌اند و شباک نیز صفحه‌ای از جنس سفال، کاشی یا چوب بوده است که با آن پنجره‌ها و روزنها را می‌پوشانده‌اند. 
لوکُربوزیه (ه‍ م)، معمار نامدار سویسی ـ فرانسوی، در 1933 م، در طرح ساختمانی اداری در الجزیره، آفتاب‌شکن مدرن را معرفی کرد. 4 سال بعد در ساختمان چندطبقۀ وزارت آموزش و بهداشت برزیل در ریو د ژانیرو آفتاب‌شکنهایی افقی تعبیه شد که پره‌هایشان با چرخ‌دنده تنظیم می‌شد. طرح این ساختمان را گروهی از معماران برزیلی فراهم آوردند و لوکربوزیه نیز مشاور طرح بود. پس‌از آن، گونه‌های دیگری از آفتاب‌شکنها در آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا در ساختمانها اجرا شدند، ازجمله آفتاب‌شکنهای دارای پره‌های عمودی ثابت و نیز نمونه‌های دارای پره‌های کرکره‌ای که فاصلۀ میان پره‌هایشان، بسته به جهت و ارتفاع آفتاب، متغیر است. 
کاربرد آفتاب‌شکن به نماهای عموماً مسطح ساختمانهای چندطبقه عمق و غنای بیشتری داد و به ریتم تکرارشوندۀ نمای این ساختمانها، که از توالی پنجره‌ها و دیوارها پدید می‌آمد، تنوع بیشتری بخشید. ظرفیت زیبایی‌شناختی کاربرد آفتاب‌شکن در طراحی نمای ساختمانها توجه معماران سبک مدرنیسم را به این عنصر ساختمانی جلب کرد و آن را به یکی از دستاوردهای این سبک در بیان معماری تبدیل کرد. 

مآخذ

پیرنیا، محمدکریم، معماری اسلامی ایران، به‌ کوشش غلامحسین معماریان، تهران، 1371 ش؛ نیز: 

Britannica, 2010; DA; Grand Larousse ; The Oxford Companion to Art, ed. H. Osborne, Oxford, 1971. 
بخش هنر و معماری دانا
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: