آغاجری
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
سه شنبه 28 آبان 1398
https://cgie.org.ir/fa/article/240155/آغاجاری،-آقاجری
سه شنبه 23 اردیبهشت 1404
چاپ شده
1
آغاجَری، آقاجَری (آغاجْ اَری) ایلی ترکتبار و ترکزبان، ساکن اطراف بهبهان. تیرههای گونهگون آغاجری عبارتند از: افشار، بیگدلی، تیلکو، جامه بزرگی، جُغْتایی، داوودی، شعری، قرهباغی و گشتیل (فسایی، 2 / 270).
آغاجری مرکب از دو واژۀ ترکی «آغاج» به معنی درخت و «اَر» به معنای مرد است که مفهوم مرد بیشه را میدهد (رشیدالدین، 1 / 35). ترکمانان اُغوز، در پی استیلای مغول و نامساعد شدن شرایط زندگی، سرزمین خود ماورای سیحون را ترک گفته و راهی ایران و آسیای صغیر شدند. گروهی از آنان که در نواحی جنگلی مَرْعَش، واقع در آناتولی، سکونت گزیدند (ابن بیبی، 618)، «آغاج اری یا آغاجری» نامیده شدند (رشیدالدین، 1 / 35). این طایفه از قدیمترین ترکمانان مهاجر در آناتولی بودند و به سبب اشتغال در صنعت چوب به «تختهچی» یا «جماعت تختهچیان» نیز اشتهار یافتند (سومر، «آغاچریها»، 528؛ همو، «اوغوزها»2، 157). در بیشتر مآخذ، آنان را از ترکمانان اغوز و قومی ماجراجو گفتهاند (رشیدالدین، 1 / 35؛ استرابادی، 530؛ مستوفی، 567). آغاجریها با استفاده از ضعف و اختلافات درونی سلاجقۀ آسیای صغیر، گاه و بیگاه نواحی اطراف خود را مورد حمله قرار داده، کاوانهای تجاری و روستاهای مسیحینشین را غارت میکردند. عزالدین کیکاووس پادشاه سلجوقی، در 653ق / 1255م به سرکوبی آنان اقدام کرد و در 660 ق / 1261م به فرمان هولاکو نیرویی مرکب از 000‘20 نفر بر آنان تاخت چنانکه گروهی از آنان کشته و برخی دیگر به سوریه متواری شدند (سومر، «آغاجریها»، 524). با وجود این مغلوبیت، آغاجریها در میان مغولان از اهمیت ویژهای برخوردار بودند، چنانکه برخی از امرای مغول، آغاجری نام داشتند (آقسرایی، 302 به بعد). آنان، در قرن 8 ق / 14م، مجدداً نیرو یافته به شهرها میتاختند ازجمله در 796ق / 1394م به سیواس و نواحی اطراف آن هجوم بردند که سرانجام قاضی برهانالدین فرمانروای سیواس، برای جلوگیری از حملات مکرر آنان، قلعهای بزرگ در بخش جنوبی این ایالت بنا نهاد (استرابادی، 530). از آن پس تا تشكیل دولت قرهقویونلو نامی از آنان نبردهاند. همزمان با تشکیل دولت یادشده، گروهی از آغاجریها با قره محمد، امیر قرهقویونلو، روابط بسیار نزدیک داشتند، حتیٰ تاتار خاتون، خواهر محمد با یکی از امرای آغاجری ازدواج کرد که حسنبیک، یکی از رؤسای آغاجری. فرزند اوست (طهرانی، 1 / 37؛ سومر، «قره قویونلوها»، 31؛ همو، «اغوزها»، 147). هنگامی که قره یو.سف، حکمران قرهقویونلو، آذربایجان را تصرف کرد و پایههای حکومت خویش را استحکام بخشید، قبایل و تیرههای متعدد ترکمانانِ نواحی مرزی آناتولی شرقی ازجمله آغاجریها با وی به ایران آمده (همانجا)، به خدمت در حکومت قرهقویونلوها پرداختند که از امرای معروف آنان حسنبیک، حسینبیک، سولانبیک و علیبیک را میتوان نام برد (طهرانی، 1 / 145، 146 به بعد). آغاجریها پس از انقراض دولت قرهقویونلو نیز موجودیت خود را حفظ کردند و دور نیست که آغاجریهای کنونی ایران از بازماندگان آنان باشند (سومر، «قرهقویونلوها»، 31). در حال حاضر گروهی از بازماندگان این قوم شیعی مذهبند در نواحی مختلف ترکیه ازجمله اطراف آیدین، اسپارته و آدانه (اطنه) زندگی میکنند (سومر، «آغاجریها»، 528).
آقسرایی، محمود، مسامرةالاخبار، به کوشش عثمان توران، آنکارا، انجمن تاریخ ترک، 1944م؛ ابن بیبی، یحیی بن محمد، الاوامر العلائیه، به کوشش عدنان صادق ارزی، آنکارا، انجمن تاریخ ترک، 1956م؛ استرابادی، عزیز بن اردشیر، بزم و رزم، استانبول، اوقاف مطبعه سی، 1928م؛ اقتداری، احمد، خوزستان و کهگیلویه و ممسنی، تهران، انجمن آثار ملی، 1359ش؛ رشیدالدین فضلالله، جامعالتواریخ، به کوشش بهمن کریمی، تهران، اقبال، 1361ش؛ طهرانی، ابوبکر، کتاب دیار بکریه، به کوشش نجاتی لوغال و فاروق سومر، آنکارا، 1964م؛ فسایی، میرزاحسن، فارسنامۀ ناصری، تهران، 1313ق؛ مستوفی، حمدالله، تاریخ گزیده، به کوشش عبدالحسین نوایی، تهران، امیرکبیر، 1361ش؛ نیز:
Súmer, Fáruk, «Agaçeriler», Belleten, 1963, XXVI; id, Karakoyunlular, Ankara, T.T.K., 1984; id, Oğuzlar (Türkmenler), Ankara, 1972.
علی اکبر دیانت
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید