صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / آغش وهاذان /

فهرست مطالب

آغش وهاذان


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 11 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

آغش وهاذان \āqoš-e vehāzān\، شاه اساطیری گیلان در زمان کیخسرو، و از سرداران او در جنگ با افراسیاب. وقتی کیخسرو بر آن شد تا کار افراسیاب را یکسره کند، 4 لشکر ساخت و فرماندهی آنها را به لهراسب، فرامرز پسر رستم، آغش وهاذان و گودرز گشوادگان سپرد. سپهسالاران هریک به پیروزیهایی دست یافتند و آغش نیز، که مأموریت خوارزم را داشت، با شیده، پسر افراسیاب، درآویخت و پیروز شد. افراسیاب از پسِ آغش به مرو آمد. کیخسرو از گرگان به‌یاری سردار خود شتافت و رستم نیز از پی او شد و با هم افراسیاب را شکست دادند (مجمل ... ، 48- 49؛ نیز نک‍ : طبری، 1(2) / 608- 609). 
طبری (1(2) / 608) این نام را به‌صورت اغص بن بهذان آورده، و بلعمی (ص 606) از سرهنگی به نام اغص بن بهراوند یاد کرده است. ظاهراً فردوسی (4 / 28)، به‌جای آغش، اَشکَش آورده است که از دلاوران و پهلوانان کیخسرو بود. البته احتمال یکی‌بودنِ اشکش با اَشک (اَرشَک) اشکانی بیشتر، و تشخیص آغش از اشکش کمی دشوار است. در مجمل التواریخ و القصص (ص 91)، اشکش پسر قباد پسر کاوه، در کنار آغش وهاذان آورده شده است، و آنها ازجمله سپهبدان کیخسرو دانسته شده‌اند. کیخسرو هنگام فرستادن آغش به جنگ افراسیاب، گُستهمِ نوذر را همراه او کرد (همان، 49) و به‌روایتی، در جنگ کیخسرو با تورانیان، اشکش فرمانده بخشی از سپاه ایران بود و در پشت سپاه گستهم لشکر می‌راند (فردوسی، همانجا). همچنین کیخسرو اشکش را با 30 هزار سوار نیزه‌دار مأمور جنگ با شیده در خوارزم کرد؛ او هم شیده را شکست داد و متواری ساخت. آغش نیز شیده را شکست داد (همو، 5 / 93، 143-144؛ مجمل، همانجا). 
عنصرالمعالی (ص 4) در خطاب به پسرش، جد او را قابوس پسر وشمگیر، نبیرۀ آغش وهادان (چ رضاقلی هدایت: ارغش فرهادوند، نک‍ : نفیسی، 201) می‌داند و اشاره می‌کند که ابوالمؤیّد بلخی ذکر او را در شاهنامه آورده است. در مجمل التواریخ و القصص (ص 388) نیز نسب مرداویج، پسر زیار، به آغش (مرعشی، 171: ارغش وهادان) رسانده شده است. ظاهراً این نام به آگوش هم بدل شده است (نک‍ : همو، 173). این احتمال نیز وجود دارد که مراد از آرش یا اشکش همین آغُش، آرغُش، آغُص یا اَرغُش باشد (نک‍ : نفیسی، 202؛ تقی‌زاده، 7). 

مآخذ

بلعمی، تاریخ؛ تقی‌زاده، حسن، «مشاهیر شعرای ایران (2)»، کاوه، برلین، 1920 م، س 5، شم‍ 2؛ طبری، تاریخ، به ‌کوشش دخویه، لیدن، 1964 م؛ عنصرالمعالی، کیکاووس، قابوس‌نامه، به‌ کوشش غلامحسین یوسفی، تهران، 1364 ش؛ فردوسی، شاهنامه، بـه‌ کوشش رستم علی‌اف و دیگران، مسکو، 1965-1967 م؛ مجمل التواریخ و القصص، به‌ کوشش محمدتقی بهار، تهران، 1318 ش؛ مرعشی، ظهیرالدین، تاریخ طبرستان و رویان و مازندران، به‌ کوشش برنهارد دارن، تهران، 1363 ش؛ نفیسی، سعید، تعلیقات بر قابوس‌نامۀ عنصرالمعالی کیکاووس، به کوشش همو، تهران، 1342 ش.

پرویز رجبی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: