اشون
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
پنج شنبه 15 خرداد 1399
https://cgie.org.ir/fa/article/239947/اشون
پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
چاپ شده
4
اشون \ašavan\، یا اَشاون، دارنده یا پیرو اَشَه (ه م). این اصطلاح در جایجای اوستا بـه پیرو و معتقـد بـه راستی، در برابر درِگوَنت (دروند، دروغمند و پیرو دروغ) اطلاق میشود ( گاهان ... ، 113). بهعبارتدیگر، در آیین زردشت، آدمیان به دو گروه تقسیم میشوند: پیروان راستی (اشونها) و پیروان دروغ (دروغمندها) (نک : لومل، 48). اشون را که در فارسی باستان بهصورت «اَرتاوَن» (کنت، 151, 171؛ هینتس، 150)، و در پهلوی بهصورت «اَهلَو» (نیبرگ، «کتاب ... »، 10-11) آمده است، میتوان پاکدین و پرهیزکار (متقی) ترجمه کرد. در ادبیات مزدیسنـا، پیـرو راستین آیین زردشت، اشون نامیـده میشود (نک : بارتولمه، 246-253؛ نیز نک : یوستی، 40-41). نیبرگ اشون را موجود زندهای بر روی زمین میداند که در جهان اشه و در انجمن دینی بهفرمانروایی اشه، نقشی مؤثر دارد، و پساز مرگ رستگار و آمرزیده است («دینها ... »، 368).اگرچه در ریگودا، در مقایسه با اوستا، توجه بر تقابل «رته» (rta) و «دروه» (druh) کمتر است، صرف وجود این تقابل نشان میدهد که این برداشت ریشهای هندوایرانی دارد. در ریگودا، «رتـاون» در برابر «اَبهیدروه» (نـاراستـی و دروغ) قرار دارد. همانطور کـه در ریگودا میتره و وَرونه نگهبانان رته هستند (نک : دوشنگیمن، 134)، در اوستا (مهریشت، بند 45) نیز 8 تن از یاران مهر بر بالای کوهها و در بلندی برجها به دیدهبانی نشسته، و پیمانشکنان را مینگرند. این نگهبانان متوجه کسانی هستند که به مهر دروغ میگویند و از دشمنان پیمانشکنان حمایت میکنند («سرود ... »، 96-97). بازشناسی اشون در مهریشت تبلور ویژهای دارد. میترا اعمال مردم را میسنجد، تا ببیند چه کسی پیمانهای نگهدارندۀ ساختمان جامعه را رعایت میکند و چه کسی این پیمانها را زیر پا میگذارد (نک : بویس، I / 28). مهر نگهبان همۀ پاکدینان (اشونان) است («سرود»، 132-133).
The Avestan Hymn to Mithra, Cambridge, 1967; Bartholomae, Ch., Altiranisches Wörterbuch, Berlin, 1961; Boyce, M., A History of Zoroastrianism, Leiden, 1975; Duchesne - Guillemin, J., Religion of Ancient Iran, tr. K. M. Jamasp Asa, Bombay, 1973; Die Gathas des Zarathustra, tr. H. Lommel, Basel / Stuttgart, 1971; Hinz, W., Neue Wege im Altpersischen, Wiesbaden, 1973; Justi, F., Handbuch der Zendsprache, Leipzig, 1864; Kent, R. G., Old Persian, Grammar, Texts, Lexicon, New Haven, 1953; Lommel, H., introd. Die Gathas des Zarathustra (vide: same); Nyberg, H. S., A Manual of Pahlavi, Wiesbaden, 1974; id, Die Religionen des alten Iran, Osnabrück, 1966; Die yäšt’s des Awesta, tr. H. Lommel, Göttingen, 1927.
پرویز رجبی
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید