صفحه اصلی / مقالات / آشیرواد /

فهرست مطالب

آشیرواد


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 15 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

آشیرواد \āšīrvād\، دعای طلب خیر و برکت در مراسم عروسی زردشتیان هند. آشیرواد واژه‌ای است گجراتی که نزد پارسیان هند معروف است. آشیرواد در میان زردشتیان ایران، پیوندنامه نامیده می‌شود ( ایرانیکا)، و مجموعه‌ای از دعا و اندرز به پازند است، که دو موبد زردشتی در جشن ازدواج با صدای بلند می‌خوانند (مُدی، 10). 
آشیرواد در دو بخش برگزار می‌شود: 1. دعای خیر و طلب برکت از امشاسپندان و ایزدان؛ 2. سؤالهای دو موبد از عروس و داماد، و پاسخهای آن دو ( ایرانیکا). موبدها در برابر عروس و داماد می‌ایستند، موبد ارشد در برابر داماد و موبد دیگر در برابر عروس. نخست موبد ارشد دعایی را به پازند می‌خواند و طلب برکت و نیز آرزوی عمر طولانی می‌کند (مدی، 10-11). در این دعاها، 3 بخش از اوستا خوانده می‌شود که شامل یسنا، آفرین بزرگان پازند و دعای پیمانیگ است ( ایرانیکا). سپس از همراهان و نزدیکان داماد، که به‌عنوان گواه حضور دارند، پرسشهایی می‌شود و با آوردن نام دوشیزه، برای خوشبختی او در آینده، 12 درهم نقرۀ خالص و دو دینار سکۀ طلای نیشابوری خواسته می‌شود، آن‌گاه گواه داماد پاسخ مثبت خود را اعلام می‌کند. سپس از گواه عروس دربارۀ موافقت او با این پیوند می‌پرسند و او نیز جواب مثبت می‌دهد. آن‌گاه موبد از دو طرف، 3بار دربارۀ پذیرش این ازدواج می‌پرسد که آیا موافق‌اند تا پایان عمر راست‌اندیش باشند، آنان نیز 3 بار پاسخ مثبت می‌دهند و در پایان خطاب دو موبد به زوج آغاز می‌شود که شامل اندرز، دعا، نیایش و طلب خیر برای آن دو ست (مدی، 11-13). 
این آیین در هند، نخست، فقط یک‌بار پس ‌از غروب خورشید، انجام می‌شده است، اما امروزه یک‌بار پس‌ از غروب آفتاب، و بار دوم سحرگاه برگزار می‌شود ( ایرانیکا). 

مآخذ

Iranica; Modi, J. J., The Marriage Ceremony of the Parsees, Bombay, 1954. 

جهانگیر اوشیدری

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: