صفحه اصلی / مقالات / اشی /

فهرست مطالب

اشی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 15 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

اشی \ašī\، (ح 352- ح 427 م)، عالم، یهودیِ بابلی، تدوین‌گر تلمود بابلی و از مفسران میشناه (اقوال و احکام ربیها پیش‌از سدۀ 3 م). او داور، سرپرست و معلم برجسته‌ای برای جامعۀ یهودی زمان خود بود و بر عالمان بعد از خود تأثیر بسیار نهاد. وی گسترۀ قوانین ربانی را در بسیاری از حوزه‌ها وسعت بخشید.
اشی به مدت 50 سال ریاست مدرسۀ عالی یهود در سورای بابل را برعهده داشت، مدرسه‌ای که از اوایل سدۀ 4 م بسته شده بود و وی با بازگشایی آن، به کار جمع‌آوری و مقابلۀ اقوال، یادداشتها، آراء حقوقی و مواعظ پراکندۀ موجود پرداخت. شهرت اشی به‌عنوان یک عالم ثروتمند و عالی‌رتبه اهمیت مرکز علمی سورا را احیا و اعاده کرده، از آن شهر یک مرکز مهم سیاسی و دینی ساخت. بدین‌سان، اشی با همکاری عالمان دیگری به کار تدوین و گردآوری تلمود (مجموعۀ معتبر فقه و تفسیر یهودی) پرداخت و کار نیمه‌تمام او را ــ پس‌از چند دهه وقفه ــ ربیها و گروهی از پیروانش تکمیل کردند.
اشی نزدیک به 60 سال از عمر خود را به تحقیق و گردآوری تمام موارد میشناه و افزودن گمارا، یا تفاسیر گذراند. البته نظرهای گوناگونی در این باره که آیا گمارای بابلی را هم اشی تنظیم کرده است یا دیگران، وجود دارد.

مآخذ

Americana, 2006 (under «Hebrew Language and Literature»; «Talmud»); Britannica, 2008; Collier’s Encyclopedia, New York, 1986; Columbia, 6th edition; Encarta, 2008; Funk and Wagnalls New Encyclopedia, ed. W. H. Hendelson, New York, 1973.

بخش ادیان، اساطیر و عرفان

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: