صفحه اصلی / مقالات / اشتورم /

فهرست مطالب

اشتورم


آخرین بروز رسانی : سه شنبه 13 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

اشتورم \eštūrm\، یوهانِس (1507- 1589 م / 913- 997 ق)، انسان‌گرا، آموزشگر و نویسندۀ آلمانی. گومنازیوم (مدرسۀ متوسطه‌)‌ای در استراسبورگ بنا نهاد و به‌مدت 43 سال آن را اداره کرد. آن مدرسه به الگوی مدرسه‌های متوسطه در دورۀ جنبش اصلاح دینی در کشورهای پرتستان‌مذهب تبدیل شد و بر آموزش کلاسیک اروپایی تأثیر گذاشت.

 اشتورم در اشلایدن در وِستفالی زاده شد و در دانشگاههای فرانسه تحصیل کرد و سپس به تدریس ادبیات کلاسیک و تعلیم و تربیت پرداخت. او به‌ دعوت شهر استراسبورگ به آنجا رفت و در 1538 م گومنازیومِ استراسبورگ را تأسیس، و تا سالهای واپسین عمرش آن را مدیریت کرد. برنامۀ درسی این مدرسه به تأثیر از دیدگاههای انسان‌گرایانه و مذهب پرتستان، بر پارسایی، معرفت و بیان بلیغ و فصیح تأکید داشت. آموختن زبانهای یونانی و لاتین، و فراگرفتن ریاضیات، منطق و موسیقی، طی دوره‌ای 10 ساله اجباری بود؛ می‌پنداشتند که دانش‌آموختگان با این آموزشها برای زندگی و کار در جهان واقعی آماده می‌شوند و درعین‌حال، فضایل اخلاقی تأکیدشده در مذهب پرتستان را هم کسب می‌کنند. تجربۀ گومنازیوم استراسبورگ در بخشهایی از اروپا با استقبال روبه‌رو، و از آن تقلید و اقتباس شد، اما روشهای آموزشی گومنازیوم به‌مرور ایام به انحطاط گرایید و به یادگیری طوطی‌وار و تهی از محتوا انجامید. واکنش جدی در برابر این روش آموزشی در سدۀ 20 م بروز کرد.
اشتورم چند کتاب هم دربارۀ تعلیم و تربیت تألیف کرده است؛ «روش درست تأسیس مدارس برای سوادآموزی» (1537 م) و «ادبیات کلاسیک» (1565 م) از مهم‌ترین آثار او ست. اشتورم به‌سبب انتقاد از کلیسای لوتری از کار برکنار شد و در تنگ‌دستی مرد.

مآخذ

Americana, 2006; Britannica, 2010; Columbia, 6th edition; Meyer, 1981.

بخش مفاهیم جدید و عناوین ویژه

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: