صفحه اصلی / مقالات / اشترناخ /

فهرست مطالب

اشترناخ


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 13 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

اشترناخ \ešternāx\، یا اخترناخ (به زبان لوکزامبورگی: لخترناخ)، شهری کوچک واقع‌ در شرق کشور لوکزامبورگ. اشترناخ در کنار رود سور و مرز آلمان، و در شمال شرقی شهر لوکزامبورگ قرار دارد. این شهر که محل آن در زمان رومیان، گردشگاهی برای شهر تریِر (ترِو) به‌ شمار می‌آمد، پیرامون دیری متعلق به فرقۀ بِنِدیکتیان، که در 698 م به ‌دست قدیس ویلیبرُرد بنیاد گذارده شد، گسترش یافت. تاریخ ساخت کلیسای بازیلیک قدیس ویلیبررد به سده‌های 11 و 13 م بازمی‌گردد، اما سرداب آن، که مقبرۀ وی را در خود جای داده است، به حدود سدۀ 10 م تعلق دارد. هر سال در «سه‌شنبۀ سفید» از عید پنجاهه، زیارت و مراسم پایکوبی گروهی در کنار این کلیسا اجرا می‌شود. دیگر بناهای برجستۀ این شهر عبارت‌اند از: کلیسای قدیسان پطرُس و پولُس رسول که متعلق به‌ سدۀ 13 م است، تالار شهر (سده‌های 12 و 15 م) با ستونهایی به سبک گوتیک متأخر (1520-1530 م)، و ساختمانی متعلق به سدۀ 11 م که «موزۀ پیش‌از تاریخ» را در خود جای داده است. بسیاری از باروهای قرون وسطایی و ویرانه‌های دوران رومیان نیز در این شهر باقی مانده است.
اشترناخ مرکز ایالتی به‌ همین نام است و قدیمی‌ترین شهر لوکزامبورگ به‌شمار می‌رود. این شهر تفرجگاهی پر جنب‌وجوش و دارای چشمه‌های معدنی است؛ همچنین بازار محصولات کشاورزی و مرکز فراوری مواد غذایی است و در آن، مواد پلاستیکی نیز تولید می‌شود. 
جمع‍ (برآورد 2012 م): 624‘5 تن.

مآخذ

Americana, 2006; Britannica, 2003; Columbia, 6th edition; Echternach, www.echternach.lu / la; Free Encyclopedia, www.freeencyclopedia.com; Meyer.

بخش جغرافیا

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: