صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / اشتایر /

فهرست مطالب

اشتایر


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 12 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

اشتایر \eštāyr\، یا اشتایِر، شهری در ایالت اتریش علیا در شمال شرقی بخش مرکزی کشور اتریش. اشتایر در 31کیلومتری جنوب شرقی شهر لینتس، و در محل تلاقی رودخانه‌های اِنس و اشتایر قرار دارد. این شهر نخست در سدۀ 10 م در نزدیکی قصر خاندان تراونگائو برپا شد و از سده‌های میانه به بعد، مرکز صنایع آهن اتریش بوده است. 
کلیسای محلی به سبک گوتیک (1443- 1522 م)، ساختمان شهرداری به سبک روکوکو (1765- 1778 م) و چندین خانه متعلق به سده‌های میانه با حیاطهای زیبا، ازجمله خانۀ بومِرل، در مرکز قدیمی شهر قرار دارند. قصر لامبرگ (سدۀ 10 م) از مهم‌ترین بناهای تاریخی اشتایر است که آخرین‌بار در 1727 م بازسازی شد. بیمارستانی متعلق به 1305 م پیرامون اشتایردُرف وجود دارد که در نزدیکی آن، دو کلیسای باشکوه به سبک باروک، متعلق به صومعه‌های گلاینک و گارستن قرار گرفته‌اند. اشتایر به‌عنوان محل کارخانۀ اشتایر ـ دایملر ـ پوش، مرکز اصلی صنعت و فراوری فولاد اتریش به شمار می‌رود. این شهر افزون بر آهن و فولاد، صنایع دیگری نیز دارد که ساخت کامیون، خودرو، تراکتور، بلبرینگ، تفنگ شکاری و ماشین‌آلات از آن جمله‌اند. گردشگری نیز نقش مهمی در اقتصاد شهر دارد. اشتایر همچنین مرکز مهم تجاری ـ خدماتیِ روستاهای اطراف است. 
جمع‍ (برآورد 2008 م): 707‘38 تن. 

مآخذ 

Britannica, 2010; Columbia, 6th edition; Encarta, 2005; Meyer ; The World-Gazetteer; www.world-gazetteer.com (Jun. 22, 2012). 

بخش جغرافیا
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: