صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / اشپور /

فهرست مطالب

اشپور


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 12 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

اشپور \ešpor\، لودویگ یا لویی (1784- 1859 م / 1198-1276 ق)، نوازندۀ ویولن، رهبر ارکستر و آهنگ‌ساز آلمانی که ساخته‌هایش نمونۀ آثار آغازین دوران رمانتیسم در موسیقی آلمان است. 
او با مطالعۀ پارتیتورهای موتسارت، شیوۀ آهنگ‌سازی را فراگرفت. نوازندگی ویولن را نزد رهبر ارکسترِ براونْشوایگ (برونسویک)، و سپس در 1802 م نزد فرانتس اِک آموخت. اِک او را، در سفری که به منظور اجرای برنامه به روسیه کرد، همراه خویش برد. اشپور در 1820 م به نخستین سفر از 6 سفر خود به انگلستان رفت. او در 1821 م به رهبری ارکستر دربار کاسِل رسید. اما تندروی سیاسی او طی سالهای بعد موجب خشم حامی‌اش، برگزینندۀ (اِلِکتورِ) هِسِن ـ کاسِل شد؛ همو در 1857 م برای اشپور مستمری برقرار کرد. چندی نگذشت که دست چپ اشپور شکست و او دیگر قادر به نواختن ویولن نبود. 
اگرچه اشپور با آهنگ‌سازان پیشرو زمان خود مخالف بود، و از آثار وِبِر و نیز آثار متأخر بتهوون بدش می‌آمد، آثار واگنر را می‌ستود و «هلندی پرنده» و «تانهویزِر» را اجرا کرد. «فاوست» (1816 م)، یکی از نخستین اپراهای رمانتیک آلمان، و «یِسُندا» ازجمله 11 اپرای او هستند. از 9 سمفونی او، چهارمین، یعنی «تقدیس صدا»، از همه موفق‌تر بود. او 15 کنسرتو برای ویولن (که شمارۀ 8 آن را هنوز هم می‌نوازند)، 34 کوارتِتِ زهی، 4 کوارتت برای 4 جفت ‌ساز زهی و یک نونِت (قطعه‌ای برای 9 نوازنده) هم نگاشته است. 

مآخذ

Americana, 2006; Britannica, 2010; Columbia, 6th edition; Encarta, 2009.

بخش موسیقی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: