صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / آسیزی /

فهرست مطالب

آسیزی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 19 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

آسیزی \āssīzī\، شهری در استان پِروجا در منطقۀ اومبریا، در مرکز ایتالیا. این شهر بر بلندیهای سوبازیو، در بالادست درۀ رودهای توپینو و کیاشو، در 19کیلومتری شرق پروجا واقع شده، و به‌سبب آنکه زادگاه قدیس فرانسیس ــ در ایتالیایی: فرانچِسکو (ح 1182-1226 م)، بنیـادگذار فرقـۀ فرانسیسیان ــ است، شهرت دارد. شهر آسیزی خیابانهای باریک و پیچ‌درپیچی دارد و دیوارهای قرون وسطایی، آن را دربر گرفته‎اند. 
آسیزی در نتیجۀ توسعۀ شهر اومبریایی، اِتروسکی و رومیِ آسّیسیوم پدید آمد. پرستشگاه مینِروا (که امروزه تبدیل به کلیسا شده است) برجسته‌ترین بنای بازمانده از آسیسیوم است. آسیزی که در اوایل قرون وسطى، هم‎زمان با تسلط دوکهای اِسپولِتو، درگیر جنگهای داخلی با پروجا بود، در سدۀ 12 م به‌صورت شهری مستقل درآمد و سرانجام در سدۀ 16 م جزئی از ایالتهای پاپی شد. این شهر در 1860 م بخشی از پادشاهی ایتالیا گردید. 

جالب‌ترین بنای تاریخی آسیزی کلیسای سن‌فرانچِسکو ست که ساختمان آن در 1228 م آغاز، و در 1253 م تکمیل شد. این کلیسای دوطبقه نمونۀ زیبایی از معماری به‌سبک رُمانِسک است و نقاشیهای قدیمی ارزشمندی دارد. سردابه‌ای در کلیسای «پایینی» قرار دارد که در 1818 م، پس از گشودن گور قدیس فرانسیس، به این ‌کلیسا افزوده شد. دو کلیسای «بالایی» و «پایینی» با دیوارنگاره‎های متعددی تزیین شده‌اند. مهم‌ترین آنها را، که صحنه‎هایی از زندگی قدیس فرانسیس را نشان می‎دهند، جوتّو نقاشی کرده است و بقیه اثر جُوانّی چیمابوئه، پیِترو لورِنتسِتّی و سیمونه مارتینی‎اند. در پی وقوع دو زمین‌لرزه در سپتامبر 1997 در منطقۀ اومبریا، بخشهایی از این کلیسا ویران شد.
آسیـزی همچنین زادگـاه قدیسه کلارا ــ در ایتالیایی: سانتا کیارا، بنیاد‌گذار فرقۀ «کلاراهای تنگ‌دست» ــ است که مقبرۀ او در کلیسای سانتا کیارا (1257-1265 م) در این شهر قرار دارد. راهبه‌های این فرقه پس از 1212 م در صومعه‌ای در سن‌دامیانو زندگی می‌کنند. اِرِمو دِلّه کارچِری یا «زندان گوشۀ عزلت» (هدیۀ راهبان بِنِدیکتی به قدیس فرانسیس) و نیز کلیسای سانتا ماریا دِلْیی آنجِلی (1569 م)، که کلیسای کوچک پورتسیونکولا (خاستگاه فرقۀ فرانسیسیان)، به‌سبک رمانسک، را نیز در خود جای داده است، در نزدیکی کلیسای سانتا کیارا واقع‎اند. دیگر بنای تاریخی آسیزی کلیسای جامع قدیس روفینو (1140 م) است. 
آسیزی دارای صنایع سبک است. این شهر که مرکزی توریستی و مذهبی به‌شمار می‌آید، درآمد چشمگیری از زائران و جهانگردان دارد.
جمع‍‎ (برآورد 2012 م): ح 000‘28 تن. 

مآخذ

Americana, 2006; Britannica, 1986, 2010; Encarta, 2009; The World Gazetteer , www. world-gazetteer.com (acc. Jan. 2012).

بخش جغرافیا

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: