صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / آسوشییتدپرس /

فهرست مطالب

آسوشییتدپرس


آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 8 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

اسوشییتد پرس \asošiyeyted pres\، قدیمی‌‌ترین و بزرگ‌ترین خبرگزاری در ایالات متحدۀ آمریکا، و یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین خبرگزاریها در جهان. این خبرگزاری در 1848 م با همکاری 6 روزنامۀ نیویورک برای انتقال تلگرافیِ اخبار خارجی که کشتیهای اقیانوس‌پیما به بوستِن می‌آوردند، آغاز به کار کرد. آنها در 1856 م، «مطبوعات متحد نیویورکی» (نیویورک اسوشییتد پرس) نام گرفتند. اسوشییتد پرس ساختار جدید حقوقی خود را در 1900 م به دست آورد. اخبار این خبرگزاری برای نخستین‌بار در 1920 م از طریق رادیو پخش شد. اسوشییتد پرس در 1935 م برای نخستین‌بار در جهان، فرستادن عکسهای خبری از راه خطوط تلگراف را آغاز کرد. این خبرگزاری نخستین سازمان خبـری‌ای بود کـه خود دارای فرستنده ‌ـ گیرندۀ خودکار ماهواره‌ای شد (1984 م).
اخبار تلویزیونی اسوشییتد پرس با بیش از 80 دفتر نمایندگی در سراسر جهان، که با یک شبکۀ جهانی ماهواره‌ای به هم پیوسته‌اند، بزرگ‌ترین خبرگزاری تصویری جهان به ‌شمار می‌رود. این بخش از خبرگزاری اسوشییتد پرس، که ارائه‌دهندۀ فیلمهای خبری به سازمانهای خبری عمده است، در 1994 م آغاز به کار کرد.
اسوشییتد پرس در 2011 م در سراسر جهان دارای 700‘ 3 کارمند بوده است که کار 3/ 2  آنان گردآوری خبر در بیش از 300 نقطه در سراسر جهان است. این خبرگزاری تا همین سال، موفق به دریافت 49 جایزۀ پولیتسِر (ه‍ م) شده، که در این زمینه در جهان بی‌رقیب است.

مآخذ

AP, www.ap.org (acc. May 21, 2013); Britannica, 2010; Encarta, 2009.

بخش مفاهیم جدید و عناوین ویژه

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: